14.181 lest ·
28 svar
14k lest
28 svar
Er dette akseptabelt ved dørkarmmontering av erfaren snekker?
Medlem
· Västra Götaland
· 17 innlegg

Vi har hatt en snekker hjemme som monterte 2 dørkarmer på 6 timer. Dette er resultatet.
Han presset inn en avstand mellom karmen og åpningen, noe som gjorde at gipsen sprakk på begge sider, samt at han har gjort skade på overliggeren.
En av karmskruene har han gitt opp med og har ikke engang montert.
Den ene døren er skjev i forhold til veggen, den stikker ut ulikt mye på forskjellige sider av dørkarmen. Det vil bli vanskelig å feste dørgeriktene på en tilfredsstillende og pen måte.
Snekkeren hevder at funksjonen er det viktige, at det går an å åpne og lukke døren.
Hadde dere betalt 525kr/t for denne jobben?
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 521 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.521 innlegg
At døren er skjev i forhold til veggen er ikke uvanlig. Det viktigste med en dør er at den er i vater, ingen vil ha en dør som åpner eller lukker seg selv ved hjelp av tyngdekraften.
Skadene i gipsen ser heller ikke veldig alvorlige ut, det skjules vel nesten helt med listverk etterpå?
At han ikke fikk i en av karmeskrue kan ha å gjøre med at han har fått døren på plass akkurat som han vil ha den, men i akkurat et av karmeskruehullene havnet midt i en kvist eller et eksisterende hull eller annet problem, noe som umuliggjør bruk av akkurat det hullet.
Er veggen i vater men ikke døren, da er det imidlertid virkelig dårlig.
Skadene i gipsen ser heller ikke veldig alvorlige ut, det skjules vel nesten helt med listverk etterpå?
At han ikke fikk i en av karmeskrue kan ha å gjøre med at han har fått døren på plass akkurat som han vil ha den, men i akkurat et av karmeskruehullene havnet midt i en kvist eller et eksisterende hull eller annet problem, noe som umuliggjør bruk av akkurat det hullet.
Er veggen i vater men ikke døren, da er det imidlertid virkelig dårlig.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 innlegg
Har både snekkeren og du en dårlig dag?
Først gipsingen og nå dette.
Skadene på gipsen dekkes av vanlig 70 mm fôr. Samme gjelder nok også karmoverstykket. Fargen på disse ser ganske uskadd ut, var de uskadde fra pakningen?
Karmene kan sitte skjevt, men ikke uvanlig at veggen er skjev. Da må man noen ganger gjøre kompromisser ved monteringen. Umulig å vite ut fra bilder uten å sjekke med vater. Snekkeren har rett i at funksjonen er viktigst. Men oftest går det å kombinere med et pent arbeid (listene skjuler ganske mye).
Skadene på gipsen dekkes av vanlig 70 mm fôr. Samme gjelder nok også karmoverstykket. Fargen på disse ser ganske uskadd ut, var de uskadde fra pakningen?
Karmene kan sitte skjevt, men ikke uvanlig at veggen er skjev. Da må man noen ganger gjøre kompromisser ved monteringen. Umulig å vite ut fra bilder uten å sjekke med vater. Snekkeren har rett i at funksjonen er viktigst. Men oftest går det å kombinere med et pent arbeid (listene skjuler ganske mye).
Medlem
· Västra Götaland
· 17 innlegg
Jeg hadde hatt mer forståelse om det tok ham 30 minutter, men nå brukte han nesten en hel dag på dette.
Dørkarmen er jevn med gipsen på venstre side, men stikker ut utenfor gipsen sikkert 1 cm på høyre side.
Dørkarmen er jevn med gipsen på venstre side, men stikker ut utenfor gipsen sikkert 1 cm på høyre side.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 innlegg
Hvorfor lar du snekkeren fortsette hvis du er misfornøyd?
6 timer er lang tid for å få inn 2 karmer hvis alt var borte og åpningene var ok.
6 timer er lang tid for å få inn 2 karmer hvis alt var borte og åpningene var ok.
Medlem
· Västra Götaland
· 17 innlegg
Haha, nei han fikk selvfølgelig ikke fortsette.
Nå prøver jeg å finne ut hva jeg skal betale en rimelig pris for og hva som ikke kan aksepteres i det hele tatt.
Nå prøver jeg å finne ut hva jeg skal betale en rimelig pris for og hva som ikke kan aksepteres i det hele tatt.
Det er som regel ikke ok, men hva sier vateret.Noggrann_husägare skrev:
Hvilken er rett, døren eller veggen?
Medlem
· Västra Götaland
· 17 innlegg

Vanskelig å ta bilde fra siden men karmen stikker ut utenfor veggen.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 innlegg
Ser rett ut, er den trukket inn 1 cm på andre siden? I så fall er det bare å gjøre om (eller trekke fra tiden)
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 521 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.521 innlegg
Forutsatt at det ikke er feilmontert så er rimelig pris tiden som snekkeren har brukt på prosjektet. En snekker med noen års erfaring bytter karm ganske raskt, men det er nok med ganske lite krøll for at tiden skal løpe av gårde.
Medlem
· Västra Götaland
· 17 innlegg
Så om jeg tolker deres svar rett - det er altså greit å være brutal og skade omkringliggende materiale og karm bare det dekkes av lister og for, så lenge døren sitter i vater?
Det tok meg og farsan fem/seks timer å rive eksisterende dør & sidelys og montere nye, det var en regel mellom døren & sidelyset, ingen av oss er snekkere.
I dag brukes ofte karmhylser med ekstern skrue i stedet for karmskruer.
F.eks. Swedoors ytterdører kommer med formonterte karmhylser samt at det følger med litt forskjellige skruer.
I dag brukes ofte karmhylser med ekstern skrue i stedet for karmskruer.
F.eks. Swedoors ytterdører kommer med formonterte karmhylser samt at det følger med litt forskjellige skruer.
Igjen overdrivelser. Man trenger ikke være brutal for at en gipsplate skal gå i stykker i kanten. Det vises tydelig at dette ikke er nybygging, men dørkarmen har jo blitt satt inn i en "gammel" (eller i det minste sparklet og malt) vegg, og det virker å være trangt i det hullet der karmen skal sitte. Der man har tatt av på karmen ser det jo veldig trangt ut, og det kanskje ikke enkelt gikk å fjerne mer i overkanten på veggen, og hvis det ikke er plass, må man jo ta av et sted.Noggrann_husägare skrev:
Sist redigert:
Om jeg skal være ærlig så ser hullet veldig trangt ut.
Er det det minste skjevt så må du ha gode marginer på alle sider for å få et bra resultat.
Var det du eller snekkeren som kjøpte dør/karm?
Montering av dørkarm kan sikkert ta 3 timer om alt skjærer seg.
Grunnen til at han hoppet over en indu-prog eller karmesskrue er vel for at det ikke var noe å feste i?
Det kan også være grunnen til at det tok tid? Han måtte kanskje forsterke stendere og legge inn nytt materiale for at døren skulle feste i det hele tatt?
Mange karmer har hull som ikke matcher den veggen du skal stoppe den i. Karmesskruen kan komme akkurat mellom stender og veggmaterial. Det er veldig vanlig i 70-talls hus.
Jeg synes dere skal bli enige om en bra pris. Jeg tror likevel at det lett kan ta 5-6 timer dessverre.
Når det gjelder skader og at karmen stikker ut så synes jeg det ser OK ut. Han har jo skåret i papiret med kniv så han har nok kontroll på at listverk dekker.
Som sagt, det ser veldig trangt ut på de bildene du sendte. Ha dette i tankene når du tar det opp med snekkeren.
God JUL!
Er det det minste skjevt så må du ha gode marginer på alle sider for å få et bra resultat.
Var det du eller snekkeren som kjøpte dør/karm?
Montering av dørkarm kan sikkert ta 3 timer om alt skjærer seg.
Grunnen til at han hoppet over en indu-prog eller karmesskrue er vel for at det ikke var noe å feste i?
Det kan også være grunnen til at det tok tid? Han måtte kanskje forsterke stendere og legge inn nytt materiale for at døren skulle feste i det hele tatt?
Mange karmer har hull som ikke matcher den veggen du skal stoppe den i. Karmesskruen kan komme akkurat mellom stender og veggmaterial. Det er veldig vanlig i 70-talls hus.
Jeg synes dere skal bli enige om en bra pris. Jeg tror likevel at det lett kan ta 5-6 timer dessverre.
Når det gjelder skader og at karmen stikker ut så synes jeg det ser OK ut. Han har jo skåret i papiret med kniv så han har nok kontroll på at listverk dekker.
Som sagt, det ser veldig trangt ut på de bildene du sendte. Ha dette i tankene når du tar det opp med snekkeren.
God JUL!