Innervæggene i vårt hus består av såkalt blåbetong/lettbetong. Vi holder for tiden på å renovere gangen, men alle rom skal etter hvert gjøres om. Nå til spørsmålet. Om vi har tenkt å radonsanere hele huset, gjør det noen forskjell i saneringskostnadene om vi bytter ut flere av innervæggene mot noe annet, slik at færre vegger inneholder radon. Og blir det billigere om man bytter ut visse vegger slik at ikke alle vegger må saneres. Spontant tenker jeg at radonnivået må minke jo flere vegger man bytter ut, noe som fører til en mindre kostbar sanering. Men veier kostnaden av veggbyttet opp mot det du tjener på saneringen?

TAKK FOR SVAR!

Det du får om du bytter ut veggene er dessuten mindre gammastråling. Den blir du ikke kvitt om du radonsanerer på sedvanlig måte med ventilasjon. Har dere tatt inn tilbud på saneringen? De burde vel i så fall ha kunnet anslå tilskuddet fra innvendige vegger og kunne vurdere om man kunne nøye seg med en mindre omfattende sanering om de ble byttet ut. Så kan man vel konstatere at det ikke er en liten jobb å bytte ut alle innvendige vegger. Elektrisk anlegg, kjøkkenmontering, baderom mm. Det er mye som påvirkes.

Har du yttervegger i blåbetong med? Hva er det mer for kilder til radonet?

Radonet finnes først og fremst i ytterveggene. Jeg trodde fram til i dag at vi hadde blåbetong i innerveggene også, men så var ikke tilfelle. Jeg forstår akkurat hva du mener, men da vi uansett skal totalrenovere hele huset, hadde det for vår del ikke vært så alvorlig å rive alle veggene. Saneringskostnadene skal fastsettes i dagene som kommer, men vi har fått et prel. tall på nærmere 100 000 kr. Nå håper jeg bare at det kan løses på en smidig måte, og at det ikke koster skjorta!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.