Hei, jeg skal bytte himling i etasjen 1 av 2 hjemme i mitt 80-tallshus. Når det gamle taket ble tatt ned, oppdaget vi at det under byggeprosessen var blitt etterlatt en masse søppel i bjelkelaget (typ sammenkrøllede søppelsekker, rørstykker, store flak av emballasjeplast og plankebiter). Vil benytte anledningen til å rydde opp så mye jeg kan før det nye taket settes opp, men da trenger jeg å rive bort store deler av gjennomtrampingsvernet.

Trebjelker med nettverk i mellom for gjennomtrampningsbeskyttelse, sett fra under et hus under renovering. Detaljer av takstruktur vises.

Som jeg har forstått det, er dette ikke damptett (det er dessuten ikke tette hull der ventilasjonsrørene kommer inn gjennom plasten). Har jeg rett - fyller plasten ingen funksjon for fukt, så jeg kan rive den bort, eller skal jeg la være?

treborh treborh skrev:
Hei, jeg skal bytte innertak i etasjen 1 av 2 hjemme i mitt 80-tallshus. Når det gamle taket ble tatt ned, oppdaget vi at det under byggeprosessen hadde blitt etterlatt en masse søppel i mellomgulvet (typ sammenkrøllete søppelsekker, rørstumper, store sjokk av emballasjeplast og plankebiter). Vil benytte anledningen til å rydde bort så mye jeg kan før det nye taket settes opp, men da trenger jeg å rive bort store deler av gjennomtrampingssikringen.

[bilde]

Som jeg har forstått det er dette ikke diffusionstett (det er dessuten ikke tette hull der vprør kommer inn gjennom plasten). Har jeg rett - fyller plasten ingen funksjon for fukt så jeg kan rive den bort, eller skal jeg la være?
Er vel bare til for å ha noe å legge isolasjonen på som samtidig ikke går i stykker om man tråkker feil?

Ja så tolket jeg det også, så det ble en masse hull i den plasten, og nå er det nye innertaket oppe :).

For øvrig sykt at man etterlot en masse (veldig) brennbart materiale i mellomgulvet ved bygging tidligere (har fått høre av en snekker som jeg kjenner at det er litt bedre nå).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.