Vi mangler et soverom og vurderer å bygge ut, ved å gjøre om en nåværende balkong. Tanken er å bygge igjen balkongen og lage takstoler slik at vi får et spisst tak. Vi ønsker også å utvide hele balkongen med 1,5 m. Rommet vil bli cirka 5x4 m.
Jeg har aldri gjort noe lignende før. Det største jeg har gjort er å bygge en gjestehytte (løsvirke). Det syntes jeg ikke var vanskelig, men heller både morsomt og lett å gjøre.
Mitt spørsmål: er vi naive som tror at vi kan bygge ut dette i løpet av en sommer, jeg og kjæresten min? Det jeg ser på som det største problemet er å koble det nye taket til det gamle. I den vinkelen må det være ganske stor risiko for vannskader?
Jeg har aldri gjort noe lignende før. Det største jeg har gjort er å bygge en gjestehytte (løsvirke). Det syntes jeg ikke var vanskelig, men heller både morsomt og lett å gjøre.
Mitt spørsmål: er vi naive som tror at vi kan bygge ut dette i løpet av en sommer, jeg og kjæresten min? Det jeg ser på som det største problemet er å koble det nye taket til det gamle. I den vinkelen må det være ganske stor risiko for vannskader?
Å gjøre jobben på en sommer ser jeg ingen problemer med. Det som gjelder er nettopp at dere gjør det riktig.
Et tips kan jo være å sjekke med en snekker om dere kan leie inn ham/henne noen timer bare for å svare på spørsmål om hvordan man skal gjøre i visse situasjoner.
Et tips kan jo være å sjekke med en snekker om dere kan leie inn ham/henne noen timer bare for å svare på spørsmål om hvordan man skal gjøre i visse situasjoner.
Takk for svaret!
Jo, det kanskje hadde vært bra å snakke med noen om dette. Det finnes jo en del spørsmålstegn...
Et alternativ til å bygge ut ville vært å rive en kattvind, men da jeg var opp på loftet så det ut som kattvinden bærer de tverrgående takbjelkene.
Jeg kommer ikke opp, men må stå i loftsluken og titte... men det ser ut som det er grove planker (typ 2"x8") som er spikret med to spiker mot den tverrgående takbjelken (en stokk). Hvis det var virkelig bærende synes jeg at planken skulle være under stokken...??
Hvordan høres dette ut i dine ører?
Jo, det kanskje hadde vært bra å snakke med noen om dette. Det finnes jo en del spørsmålstegn...
Et alternativ til å bygge ut ville vært å rive en kattvind, men da jeg var opp på loftet så det ut som kattvinden bærer de tverrgående takbjelkene.
Jeg kommer ikke opp, men må stå i loftsluken og titte... men det ser ut som det er grove planker (typ 2"x8") som er spikret med to spiker mot den tverrgående takbjelken (en stokk). Hvis det var virkelig bærende synes jeg at planken skulle være under stokken...??
Hvordan høres dette ut i dine ører?
Sist redigert:
De stengene kan veldig godt være bærende. Ganske vanlig å gjøre så, og før spikerplater ble vanlige, laskede man ofte med en bord på hver side av stokken/reglen i stedet.
Fordelen med å bygge ut et helt rom er jo at du får ståhøyde hele veien ut også.
Fordelen med å bygge ut et helt rom er jo at du får ståhøyde hele veien ut også.
Det høres ut som det er takstolenes støtteben du snakker om. Det virker å være ganske vanlig at de er konstruert på den måten (to kraftige bord på hver sin side av takstolen) og de er like fullt bærende, en del av selve takstolen rett og slett. Det hender at folk gladelig fjerner dem men det er ikke noe man burde gjøre uten å sjekke med en konstruktør...chrille112 skrev:
Ang utbyggingsalternativet så synes jeg, selv om jeg ikke er ekspert og ikke kan si hvordan du skulle gjøre, at det burde være relativt enkelt. For ettersom det allerede finnes en "kupa" der burde jo de takstolene allerede være kuttet og avvekslet.
Ok, da får vi la kattvinden være og fundere på utbyggingen.
Hva ser dere som den største vanskeligheten med den er utbyggingen? Er det tilkoblingen med taket?
Hva ser dere som den største vanskeligheten med den er utbyggingen? Er det tilkoblingen med taket?
Her kommer et nærmere bilde.
Grunn? Mener du for utvidelsen av alt? For balkongen trenger man vel ikke gjøre så mye med, ta bort blikkenslager taket så er det bare å bygge på?
Det føles som det ville vært lettere å fortsette ut med det flate taket, men jeg vet ikke om det ville blitt spesielt pent....?
Poster et bilde jeg fant. Det er litt den stilen vi er ute etter. En
Grunn? Mener du for utvidelsen av alt? For balkongen trenger man vel ikke gjøre så mye med, ta bort blikkenslager taket så er det bare å bygge på?
Det føles som det ville vært lettere å fortsette ut med det flate taket, men jeg vet ikke om det ville blitt spesielt pent....?
Poster et bilde jeg fant. Det er litt den stilen vi er ute etter. En
Ja, selv de der 1,5 m trenger jo sin grunn som skal kobles til den eksisterende på riktig måte...
Taktilkoblingen, som sagt, og generelt den delen av det nye taket som "overlapper" det gamle, der ville jeg ansatt hjelp til å få en konstruksjonstegning. Det er sikkert hverdagskost for erfarne byggere og konstruktører, men ikke helt lett å finne ut selv for sånne som deg og meg.
Fortsette ut med det flate taket: Men det skråner vel, så skulle det ikke bli litt vel lavt i forkant? Jeg tror heller ikke at det ville bli så pent. Jeg ville foretrukket saltak som på det gule huset.
Taktilkoblingen, som sagt, og generelt den delen av det nye taket som "overlapper" det gamle, der ville jeg ansatt hjelp til å få en konstruksjonstegning. Det er sikkert hverdagskost for erfarne byggere og konstruktører, men ikke helt lett å finne ut selv for sånne som deg og meg.
Fortsette ut med det flate taket: Men det skråner vel, så skulle det ikke bli litt vel lavt i forkant? Jeg tror heller ikke at det ville bli så pent. Jeg ville foretrukket saltak som på det gule huset.
Breddingen skulle vi gjerne gjort uansett, for å få en bredere gang. Jeg vurderte å støpe fundament, det er vel bra?
Har lest at man skal ha en bevegelsesfug mellom ulike grunnlagstyper. Hva innebærer det i praksis? Nå står huset på granittblokker, det regnes kanskje som samme grunnlagstype eller?
Skal ta kontakt med en snekker om konstruksjonen. Hvis vi skulle gjøre alt selv, tror dere 100.000 er en rimelig vurdering av hva det kan koste? Det dreier seg altså om cirka 23 kvm (inkludert gang i underetasjen), men en ganske stor takflate (blikkenslagertak).
Har lest at man skal ha en bevegelsesfug mellom ulike grunnlagstyper. Hva innebærer det i praksis? Nå står huset på granittblokker, det regnes kanskje som samme grunnlagstype eller?
Skal ta kontakt med en snekker om konstruksjonen. Hvis vi skulle gjøre alt selv, tror dere 100.000 er en rimelig vurdering av hva det kan koste? Det dreier seg altså om cirka 23 kvm (inkludert gang i underetasjen), men en ganske stor takflate (blikkenslagertak).
Klikk her for å svare


