Svigermor har kjøpt et rekkehus fra 70-tallet som vi totalrenoverer. Det ble inspisert ok før kjøpet, men ved riving av tapet fant vi et sted med mugg, og når vi rev opp gipsen var det litt fuktig bak isolasjonen (utsiden). Det viste seg også at bak vindsperren (typ asfaboard) så hadde de satt plast, dvs. plast både på innsiden og utsiden av reisverket. Kan dette ha vært standard selv på 70-tallet? Svillen ser ok ut for øvrig, men det føles ikke veldig bra å bare sette igjen dette og håpe på det beste. Merk at vi mistenker at fukten akkurat der skyldes at de har hatt en beplantning med jord opp til underkant av teglsteinen som vi skal grave bort, samt at det ligger en varmeslynge langs hele svillen for å motvirke fukt. Hva kan/bør vi gjøre? Legger ved bilde
Gjør-det-selv-bygger
· 80 innlegg
Dessverre ble noen hus bygget med plast både på inn- og utsiden. Kanskje ikke veldig vanlig, men det forekom. Jeg har selv sett det, og det kom fra bransjen, ikke egne hjemmebygg hvor det for så vidt også har forekommet.StraNic skrev:
Min svigermor har kjøpt et rekkehus fra 70-tallet som vi totalrenoverer. Det ble inspisert ok før kjøp, men under riving av tapet fant vi et sted med mugg, og da vi rev opp gipsen, var det litt fuktig bak isolasjonen (utsiden). Det viste seg også at bak vindsperren (som asfaboard) hadde de satt plast, dvs. plast både på inn- og utsiden av reisverket. Kan dette ha vært standard selv på 70-tallet? Syllen ser ok ut for øvrig, men det føles ikke veldig bra å bare lukke dette igjen og håpe på det beste. Legg merke til at vi mistenker at fukten akkurat der skyldes at de har hatt en beplantning med jord opp til underkant tegl som vi skal grave bort, samt at det ligger en varmekabel langs hele syllen for å motvirke fukt. Hva kan/bør vi gjøre? Legger ved bilde
Klikk her for å svare

