Svigermor har kjøpt et rekkehus fra 70-tallet som vi totalrenoverer. Det ble inspisert ok før kjøpet, men ved riving av tapet fant vi et sted med mugg, og når vi rev opp gipsen var det litt fuktig bak isolasjonen (utsiden). Det viste seg også at bak vindsperren (typ asfaboard) så hadde de satt plast, dvs. plast både på innsiden og utsiden av reisverket. Kan dette ha vært standard selv på 70-tallet? Svillen ser ok ut for øvrig, men det føles ikke veldig bra å bare sette igjen dette og håpe på det beste. Merk at vi mistenker at fukten akkurat der skyldes at de har hatt en beplantning med jord opp til underkant av teglsteinen som vi skal grave bort, samt at det ligger en varmeslynge langs hele svillen for å motvirke fukt. Hva kan/bør vi gjøre? Legger ved bilde
 
  • Mugg og fukt bak gips i et radhus fra 70-tallet. Våt isolasjon og plast på begge sider av veggkonstruksjonen.
Ikke en vanlig eller smart konstruksjon. Stenger inne fukt som sagt. Normalt har man vindsperre utvendig og plast/dampbrems innvendig. Kan være bra å inspisere om det er lekkasje på flere steder.
 
  • Liker
StraNic og 1 annen
  • Laddar…
StraNic StraNic skrev:
Min svigermor har kjøpt et rekkehus fra 70-tallet som vi totalrenoverer. Det ble inspisert ok før kjøp, men under riving av tapet fant vi et sted med mugg, og da vi rev opp gipsen, var det litt fuktig bak isolasjonen (utsiden). Det viste seg også at bak vindsperren (som asfaboard) hadde de satt plast, dvs. plast både på inn- og utsiden av reisverket. Kan dette ha vært standard selv på 70-tallet? Syllen ser ok ut for øvrig, men det føles ikke veldig bra å bare lukke dette igjen og håpe på det beste. Legg merke til at vi mistenker at fukten akkurat der skyldes at de har hatt en beplantning med jord opp til underkant tegl som vi skal grave bort, samt at det ligger en varmekabel langs hele syllen for å motvirke fukt. Hva kan/bør vi gjøre? Legger ved bilde
Dessverre ble noen hus bygget med plast både på inn- og utsiden. Kanskje ikke veldig vanlig, men det forekom. Jeg har selv sett det, og det kom fra bransjen, ikke egne hjemmebygg hvor det for så vidt også har forekommet. :-(
 
  • Liker
StraNic og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.