Jeg skal bytte stående panel som er spikret direkte på asfaboard. Panelet sitter med 5 mm mellomrom, og ved forrige maling så ble panelet malt på plass noe som medførte maling på asfaboarden.
nå skal jeg bytte farge på fasaden fra brun til svart og lurer på om jeg kan male stripene som i dag finnes mellom noen panelplanker?
nå skal jeg bytte farge på fasaden fra brun til svart og lurer på om jeg kan male stripene som i dag finnes mellom noen panelplanker?
Ingen problem å male, velg alkyd/oljebasert maling.D Derbyboy skrev:Jeg skal bytte stående panel som er spikret direkte på asfaboard. Panelet sitter med 5 mm mellomrom og ved siste maling ble panelet malt på plass, noe som førte til maling på asfabordene.
Nå skal jeg bytte farge på fasaden fra brun til svart og lurer på om jeg kan male stripene som i dag finnes mellom noen panelplank?
Jeg hadde tidligere et hus der hele fasaden var malt asfaboard med lekter på, slik at det så ut som en låslektepanel. Denne var 40 år gammel da jeg kjøpte, og helt feilfri.
Så lenge kun de brune stripene males så går det bra. Asfaboarden er diffusjonsåpen og bør ikke tettes med maling, da kan inntrengende fukt få problemer med å tørke ut. Spesielt hvis det er noen form for diffusjonssperre på innsiden.
Klikk her for å svare