D
Jeg skal bytte stående panel som er spikret direkte på asfaboard. Panelet sitter med 5 mm mellomrom, og ved forrige maling så ble panelet malt på plass noe som medførte maling på asfaboarden.

nå skal jeg bytte farge på fasaden fra brun til svart og lurer på om jeg kan male stripene som i dag finnes mellom noen panelplanker?
 
P
Høres merkelig ut, har du et bilde av den fasaden? Har ikke sett den modellen av fasade med asfaboard derimot med masonit (malt)
 
D
Slik ser fasaden ut. Jeg har fjernet en planke.

Huset er bygget i 74, og akkurat denne delen av fasaden står i direkte sørvendt retning.
 
  • Fasadedetalj med en fjernet planke, viser underliggende struktur og treverk, omgitt av terrassebord.
Er det ingen lokkbord?
 
D
Nei ingen lokk!
 
D
Og det er derfor det blitt brune striper på asfaboarden.

ikke mye men siden jeg skal bytte panelen tenkte jeg male stripene?
 
P
Merkelig! Det bør jo regne/renne rett inn men er det ingen skader så har det tydeligvis fungert likevel, kan vel ikke skade å male om du har tenkt å fortsette med "stilen":)
 
D
Forklaringen til at det ikke er noen skader er at takfoten er 70-80 cm.

tenkte å stryke med litt diffusionsåpen fasadefarge, samme som jeg bruker på plankene.
 
Inne på samme spor: har det funket tidligere så gjør på nøyaktig samme måte igjen. Noen ganger blir man gledelig overrasket over at ting som ikke "skal/burde" funke likevel gjør det.
 
D
Jo altså selve konstruksjonen skal ikke byttes. Spørsmålet var om det går an å male på asfaboard og om det er noe jeg bør tenke på.
 
Ettersom boarden allerede er malt fra før bør det jo ikke være noen problemer med å male den igjen med den nye fargen. Antar at du må presse inn penselen med maling så den kommer inn i sprekkene.
 
Sittställning
Aaarå, du skal vel ikke helmale boarden så det bør ikke være bekymmer i det hele tatt hva jeg kan komme på.
 
  • Liker
Derbyboy og 1 annen
  • Laddar…
D
C claym skrev:
Ettersom platen allerede er malt fra før, så burde det ikke være noen problemer med å male den igjen med den nye fargen. Antar at du må presse penselen med maling slik at den kommer inn i sprekkene

Den nye panelen ligger på bukker innendørs.
 
D Derbyboy skrev:
Jeg skal bytte stående panel som er spikret direkte på asfaboard. Panelet sitter med 5 mm mellomrom og ved siste maling ble panelet malt på plass, noe som førte til maling på asfabordene.

Nå skal jeg bytte farge på fasaden fra brun til svart og lurer på om jeg kan male stripene som i dag finnes mellom noen panelplank?
Ingen problem å male, velg alkyd/oljebasert maling.

Jeg hadde tidligere et hus der hele fasaden var malt asfaboard med lekter på, slik at det så ut som en låslektepanel. Denne var 40 år gammel da jeg kjøpte, og helt feilfri.
 
Så lenge kun de brune stripene males så går det bra. Asfaboarden er diffusjonsåpen og bør ikke tettes med maling, da kan inntrengende fukt få problemer med å tørke ut. Spesielt hvis det er noen form for diffusjonssperre på innsiden.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.