Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 innlegg
Jeg har lurt lenge, finnes det virkelig noen fordel med å legge betongtak eller tegltak??
Det går ikke raskt. Det krever kraftigere takkonstruksjon, noe som blir dyrere takstoler/bjelker. Krever undertak = dyrere. Levetiden/tettheten?
Om noen sier, utseendet. Ja, men det finnes jo sandsteinbelagt takplater i dag, det ser jo ut som et tegltak... bare raskere, enklere, billigere montering i helhet.
Er jeg ute og sykler eller?
Det går ikke raskt. Det krever kraftigere takkonstruksjon, noe som blir dyrere takstoler/bjelker. Krever undertak = dyrere. Levetiden/tettheten?
Om noen sier, utseendet. Ja, men det finnes jo sandsteinbelagt takplater i dag, det ser jo ut som et tegltak... bare raskere, enklere, billigere montering i helhet.
Er jeg ute og sykler eller?
...og utprøvd gjennom mange år, det tror jeg er grunnen.
Finnes sikkert andre som har andre meninger...hvorfor
Hvem vil male om sitt flagnende blikktak etter 20 år? Og hvordan går man på det uten at det går fra 2-kupig til 3-kupig :S.
Og råspont er ikke så dyrt......
Hvis du ser på huset og kostnad......så er taket billigst i forhold til øvrig.
Folk kaster inn 200-250 tuss på et bad uten å blunke...men hyler at taket er dyrt når det kanskje koster en 1/4 av kostnaden på badet.
Taket er vel blant det viktigste på et hus....om ikke taket er bra vil jo det badet være ganske dårlig etter en stund.
La om mitt tegltak ble betongpanner i stedet...de veier like mye i dag, samme farge,, bedre pris...tettere...
Papp, lekter, panner, taksteg, ca 100kvm =18 tuss...det er godt å vite at man har nytt tak.
Men sikkert andre som har som sagt gode argumenter mot meg og for andre ting.
Selv om jeg skulle få sandstensbelagt takplate gratis ville jeg takke nei og betale for et tegl/betong tak
Finnes sikkert andre som har andre meninger...hvorfor
Hvem vil male om sitt flagnende blikktak etter 20 år? Og hvordan går man på det uten at det går fra 2-kupig til 3-kupig :S.
Og råspont er ikke så dyrt......
Hvis du ser på huset og kostnad......så er taket billigst i forhold til øvrig.
Folk kaster inn 200-250 tuss på et bad uten å blunke...men hyler at taket er dyrt når det kanskje koster en 1/4 av kostnaden på badet.
Taket er vel blant det viktigste på et hus....om ikke taket er bra vil jo det badet være ganske dårlig etter en stund.
La om mitt tegltak ble betongpanner i stedet...de veier like mye i dag, samme farge,, bedre pris...tettere...
Papp, lekter, panner, taksteg, ca 100kvm =18 tuss...det er godt å vite at man har nytt tak.
Men sikkert andre som har som sagt gode argumenter mot meg og for andre ting.
Selv om jeg skulle få sandstensbelagt takplate gratis ville jeg takke nei og betale for et tegl/betong tak
Jeg tok ganske enkelt inn tilbud på komplett tak av ulike typer, og resultatet av det ble at betongtak ble totalt sett billigst. Icopal decra ble dyrest, nærmere 270 kroner kvadraten tror jeg (nærmere 300 om ikke mer har jeg for meg, for det blanksvarte som jeg på tidspunktet var interessert i), mot sånn cirka 70 kroner kvadraten for betongpanner, 100 kroner for vanlig plåt, 150 ca for shingeltak og 200-250 for tegel avhengig av type.
Dette er altså uten råspont og papp, men med lekter, beslag, vindskier og nødvendige plater.
Nå er jeg altså i full gang med å legge Mjöbäckspannen MP201 (lys grå) på min allmogeblå garasje.
Dette er altså uten råspont og papp, men med lekter, beslag, vindskier og nødvendige plater.
Nå er jeg altså i full gang med å legge Mjöbäckspannen MP201 (lys grå) på min allmogeblå garasje.
Medlem
· 416 innlegg
Tocke, det der med flassende platetak etter 20 år mistenker jeg... dagens behandlinger av plater er betydelig mye bedre enn for 20-30 år siden.
Selv OM det skulle flasse av maling så er det jo fortsatt helt tett! Det kan man ikke si om takstein etter 20 år.
Den største fordelen med platetak er nok at det går fort å få et hus regntett.
Nja, jeg er nok fortsatt for platetak i høy kvalitet. (derimot ikke byggmax 0,4 mm eller trp 20)
Selv OM det skulle flasse av maling så er det jo fortsatt helt tett! Det kan man ikke si om takstein etter 20 år.
Den største fordelen med platetak er nok at det går fort å få et hus regntett.
Nja, jeg er nok fortsatt for platetak i høy kvalitet. (derimot ikke byggmax 0,4 mm eller trp 20)
Jeg vil ikke gi megimported_jo skrev:Tocke, det der med flassende blikkenslagertak etter 20 år gransker jeg... dagens behandlinger av blikk er betydelig mye bedre enn for 20-30 år siden.
Selv OM det skulle flasse maling, så er det jo fortsatt helt tett! Det kan man ikke si om takstein etter 20 år.
Den største fordelen med blikkenslagertak er nok at det går raskt å få et hus regntett.
Nja, jeg er nok fortsatt for blikkenslagertak i høy kvalitet. (derimot ikke byggmax 0,4 mm eller trp 20)
Du kan sikkert vise at min mening ikke stemmer på ett tak...mens jeg kan påvise det motsatte.
Jeg skrev min personlige mening...derav ingenting som sier den er riktig
Men blikkenslageren som jeg har brukt fortalte at man nå har fått problemer med den ekstremt populære aluzinken og nettopp på overflatebehandlingen....så tegel kan vi vel enes om er det beste iallfall
Men som sagt, jeg mener (generelt) at blikkenslagertak ikke er noe jeg ønsker over hodet
Medlem
· 416 innlegg
Jeg forstår at det er din personlige mening, og det respekterer jeg.
Men at aluzinken gulner er ikke bra, men har ikke sett så mange tegl/betong tak som er rene....mange har flekker m.m.
Ikke pent.
Men at aluzinken gulner er ikke bra, men har ikke sett så mange tegl/betong tak som er rene....mange har flekker m.m.
Ikke pent.
Akkurat som respekterer din selvsagt.imported_jo skrev:
Helt klart at tegl/betongtak blir skitne og særlig der antennen sitter ...for det er fuglenes lille bæsj-tilholdssted.
Jeg har kjeklet mye med min nabo om dette med platetak...han for...og jeg mot.
Han har lagt plater på sin tilbygging...og om vi har vært der inne når det regner så opplever jeg at det høres mer...men det kan jo være "innbilling" bare fordi jeg er anti-platetak.
Hva synes du?
Plåttak er en rask, enkel og billig måte å få tett. På mindre uthus synes jeg at vanlig kurrugert plåt passer meget godt. Påstanden om at det finnes plåttak som ser ut som tegl får nok stå for deg. Jeg er ikke interessert i imitasjoner. Ekte falsede plåttak er pene også på større hus, men da er det ikke billig lenger.
Tegltak kan holde veldig lenge. Hvis man ikke lar mose vokse seg tykk kan pannene holde i hundrevis av år. Får man en skade er det lett å bytte enkeltpanner. Det er ikke like enkelt med plåten.
Erik
Tegltak kan holde veldig lenge. Hvis man ikke lar mose vokse seg tykk kan pannene holde i hundrevis av år. Får man en skade er det lett å bytte enkeltpanner. Det er ikke like enkelt med plåten.
Erik
Hobbyelektriker
· E
· 15 401 innlegg
Tror nok at det er utseende og tradisjon i kombinasjon med levetid som gjør tegl/betongpanner vanligst, samt at det ikke trommer ved regn.
Medlem
· 416 innlegg
Jo jeg er enig i at vanlig takplate har høyere lydnivå ved regn, men platen jeg la på hytta i fjor er denne sandsteinsbelagte takplaten, fra Planja. Det høres knapt ved full pøsregn.
Dessuten slipper man de der stygge snøfangerne. Siden platen er sandbelagt så blir snøen liggende, den kan liksom ikke gli...
Ved ekstreme snømengder kan den "skikte" seg og for eksempel halve tykkelsen glir av. Dette er en god fordel fordi ved store snømengder holder ikke vanlige snøfangere, men brytes i stykker, noe som ofte resulterer i skadet tak!
Dessuten slipper man de der stygge snøfangerne. Siden platen er sandbelagt så blir snøen liggende, den kan liksom ikke gli...
Ved ekstreme snømengder kan den "skikte" seg og for eksempel halve tykkelsen glir av. Dette er en god fordel fordi ved store snømengder holder ikke vanlige snøfangere, men brytes i stykker, noe som ofte resulterer i skadet tak!
Klikk her for å svare