Heisann vi tenkte å fjerne en halv vegg i kjelleren.
Men jeg vet ikke om veggen er bærende.

legger ved bilder. Har malt en blå pil på den veggen jeg vil fjerne. eller ja det er halve den veggen jeg vil ha bort
Gulvplan for kjeller med rominndeling, blå pil markerer vegg planlagt for fjerning. Plantegning av et hus med fasade mot vest og en etasjeplan. En blå pil indikerer en vegg i kjelleren som kanskje skal fjernes.

peternicklas
Har en lignende vegg i vårt hus og den er bærende for betongdekke. Veggen er ved en trapp.

Ja den er antagelig bærende på grunn av trappeåpningen, om trappen hadde gått 90 grader til den ene eller andre retningen så hadde den veggsnutten ikke vært bærende. Du har enten en eller to bjelker hvilende på veggsnutten, om du leter opp bjelkene så vet du hvor du kan sette søyler i stedet for veggen.

peternicklas
Er vel mest sannsynlig betongdekke i det huset.

Hva innebærer dette egentlig? Om jeg tar ned innertaket så kommer jeg se bjelken. ?
Kan jeg da sette opp en søyle der og så rive veggen?
i
Eller holder det at jeg beholder litt av veggen der bjelken hviler imot?

Kanskje dumme spørsmål er helt ny.

peternicklas
jonaslatt skrev:
Hva innebærer dette egentlig? Hvis jeg tar ned innertaket, vil jeg da se bjelken. ?
Kan jeg da sette en søyle der og så rive veggen?
i
Eller er det nok at jeg beholder litt av veggen der bjelken hviler mot?

Kanskje dumme spørsmål, er helt ny.
Det kan jeg ikke svare på. Du har åpninger på begge sider av denne veggen. Her må man nok beregne nedbøyningen av bjelkelaget når veggen er erstattet med en søyle.

Er det bare den delen av veggen over trappen du tenkte å fjerne? Det ser ellers ut som veggen bærer trappen. Trolig også gulvet på etasjenivå. Kan være en idé å fjerne litt av innertaket og se hvordan gulvet møter veggen. Er det gammelt tregulv på trebjelkelag kan du ellers lett se i hvilken retning gulvet spenner. Er veggen bærende kan det være en god idé å erstatte veggen med en bjelke som bæres av to søyler/alternativt forlenges til tilstøtende vegger. En konstruktør på stedet kan nok enklest avgjøre hva som fungerer best i din situasjon.

Om veggen skulle være bærende. Hvordan fungerer det da? Man kan ikke engang lage et hull på 20-30 cm? Så man får litt lys?

harry73
jonaslatt skrev:
Om veggen skulle va bærende. Hvordan fungerer det da ?Man kan ikke engang lage et hull på 20-30cm? Såman får litt lys?
Det burde ikke være et problem, men la en kyndig person se på stedet før du begynner å rive.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.