1.719 lest ·
3 svar
2k lest
3 svar
Er denne veggen bærende? - Ber om all hjelp jeg kan få!
Jeg har tatt opp et hvelv i en hjørnevegg og murt igjen i henhold til alle kunstens regler med en limtrebjelke. Ble virkelig bra!
Men jeg har to vegger som løper ut fra hjørneveggen som jeg vil fjerne, helst uten limtrebjelke. Hvorav en av veggene er i tilknytning til hvelvet jeg har tatt opp.
Har vedlagt et bilde der hvelvet i hjørneveggen er markert med rødt og de to andre veggene med gult.
Obs, jeg forstår veldig godt at ingen kan garantere noe via et forum på nettet, så ber om å slippe kommentarer om det.
Har latt to snekkere se på det som sier at veggene ikke er bærende, men samler gjerne på meg så mye informasjon jeg kan.
Men jeg har to vegger som løper ut fra hjørneveggen som jeg vil fjerne, helst uten limtrebjelke. Hvorav en av veggene er i tilknytning til hvelvet jeg har tatt opp.
Har vedlagt et bilde der hvelvet i hjørneveggen er markert med rødt og de to andre veggene med gult.
Obs, jeg forstår veldig godt at ingen kan garantere noe via et forum på nettet, så ber om å slippe kommentarer om det.
Har latt to snekkere se på det som sier at veggene ikke er bærende, men samler gjerne på meg så mye informasjon jeg kan.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Rent generelt bør vel de gule partiene kunne fjernes (virker ikke bærende hvis det er "vanlige" takstoler med en hjertevegg langs huset.)Jimmy Berggren skrev:
Jeg har tatt opp en bue i en hjertevegg og vekslet av i henhold til kunstens alle regler med en limtrebjelke. Det ble veldig bra!
Men jeg har to vegger som løper ut fra hjerteveggen som jeg vil ta bort, helst uten limtrebjelke. Hvorav en av veggene er i tilknytning til buen jeg har tatt opp.
Jeg har vedlagt et bilde der buen i hjerteveggen er markert med rødt og de to andre veggene med gult.
Obs, jeg forstår veldig godt at ingen kan garantere noe via et forum på nettet, så jeg ber om å unngå kommentarer om det.
Har latt to snekkere se på det som sier at veggene ikke er bærende, men samler gjerne så mye informasjon jeg kan.
Dog må jo limtrebjelken ha et bra anlegg, så du kan ikke fjerne ting hvordan som helst i tilknytning til den.
Limtrebjelken ligger stødig på limtresøyler! Takk for svar 
klaskarlsson skrev:
Huseier
· Stockholm
· 715 innlegg
Krysset i veggen på bilde 2 føles litt rart. Vridning?Jimmy Berggren skrev:
Jeg har tatt opp en bue i en bærevegg og vekselbygd ifølge reglene med en limtrebjelke. Ble riktig bra!
Men jeg har to vegger som går ut fra bæreveggen som jeg vil fjerne, helst uten limtrebjelke. Hvorav en av veggene er i tilknytning til buen jeg har tatt opp.
Har vedlagt et bilde hvor buen i bæreveggen er markert med rødt og de to andre veggene med gult.
Obs, jeg forstår godt at ingen kan garantere noe via et forum på nettet så jeg ber om ingen kommentarer om det.
Har latt to snekkere se på det som sier at veggene ikke er bærende, men samler gjerne så mye informasjon jeg kan.
Klikk her for å svare