Hadde en mindre vannskade i nærheten av peisen som er plassert på nedre plan i husets hjørne.
Huset er en klassisk 1,5 etasje fra 1980-tallet.

I forbindelse med vannskaden har man åpnet opp innertaket for å lokalisere lekkasjen og vurdere skadens omfang.

Jeg ser da at man ved installasjon av skorstein har kappet av to gulvbjelker for gjennomføringen.
Gulvbjelkelaget er altså til etasjeplan 2.

Som lekperson synes jeg dette ser merkelig ut.

Noen erfaren byggkonstruktør som kan vurdere om utførelsen er OK?

Er det fagmessig utført eller må man bære av bjelkelaget?

Installasjonen er utført av et velrenommert firma.

Skorsteinsinstallasjon i taket med avskårne bjelker for gjennomføring. Viser eksponerte trebjelker og svarte rør fra peisen. Åpent tak som viser kappede gulvbjelker rundt en skorstein. Takkonstruksjon av tre med plastbeskyttelse og isolasjonsmateriale. Skorsteininstallasjon med avkappede gulvbjelker på undersiden av et tak, plastfolie delvis fjernet for inspeksjon. Svart skorstein gjennom trebjelkelag, med noen bjelker kappet for gjennomføring. Innertaket er delvis åpnet, plastdekking og isolasjon synlig.

Jeg skulle mailet bildene til det velrenommerte firmaet og spurt om det er slik skorsteinsinstallasjon skal utføres.

Synes det ser ut som rent fusk, var det nylaget ville jeg selvfølgelig krevd at de gjorde om, men det er jo kanskje vanskeligere å kreve om det har gått mer enn ti år siden skorsteinen ble installert.

Hei
Har du opplevd noe problem med gulvet i overetasjen?
Nei sånn skal det ikke se ut.
Hvor lenge siden er det siden skorsteinen ble installert?

/W

Ikke merket noe på gulvet i andre etasje og ser heller ikke noen avvik når jeg måler med et vater.

Installasjonen ble gjort for 3 år siden.

Det må jo være veldig vanlig at gulvbjelkelag eller takstoler "er i veien" ved skorsteinsgjennomføringer.
Hvordan gjør man i disse tilfellene?

B Boende45 skrev:
Ikke merket noe på gulvet på overetasjen og ser heller ingen avvik når jeg måler med et vater.

Installasjonen ble gjort for 3 år siden.

Det må jo være veldig vanlig at gulvbjelkelag eller takstoler "er i veien" ved skorsteinsgjennomføringer.
Hvordan gjør man i disse tilfellene?
Veksler av. Før over lasten på de som ligger ved siden av. Kan man unngå det så gjør man det. Takstoler unngår man i det lengste. Det er ikke slik at underarmene fra takstolene utgjør en del av bjelkelaget? I så fall er det viktig at det utbedres da det påvirker takstolens styrke.

Skal ikke skorsteinen dessuten være fullisolert FØR den går inn i bjelkelaget?
Her ser det ut som at skjøten til større diameter sitter inne i bjelkelaget.

/M

• Liker
fribygg
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Skal ikke skorsteinen dessuten være fullisolert FØR den går inn i bjelkelaget?
Her ser det ut som skjøten til større diameter sitter inne i bjelkelaget.

/M
Jo, det stemmer at den dobbeltmantlede skorsteinen begynner noen centimeter opp i undertaket.

Det finnes imidlertid en steinullsskive på ca 100 mm høyde rundt den delen av skorsteinen som jeg antar er løsningen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.