Heisann

Jeg skal bygge om kjøkkenet men er cirka 70mm kort for å få inn de gulvskapene jeg vil ha.
Sitter en regel som passerende er 68mm. Om jeg kapper den så får jeg plass med alt.
Men regelen går fra gulv opp til en tverrgående bjelke i taket og da blir jeg usikker på om regelen har noen bærende funksjon.

Lurer på om noen med konstruksjonskunnskap har noe å si om dette?
Lurer også på hvordan/hvor man generelt kan se hvilke konstruksjoner i et hus som har en bærende funksjon?

To bilder. Røde piler peker på regelen og rød strek på det ene bildet er hvor jeg vil kappe den.

Røde piler peker på en regel ved siden av et rødt kjøkkengardin, og en rød strek viser hvor beskjæring vurderes for kjøkkenombygging.
Plantegning av hus med pil som peker på regel i kjøkkenområde. Rødt merke viser hvor man ønsker å kappe regeln for å få plass til kjøkkenskap.

Den ser bærende ut på bildet. Hvordan ser det ut ovenfor, er det tak eller en etasje til. Avhengig av hvilken retning takstoler/gulvbjelkelag ligger så kunne man "utelukke" at den er bærende.

Det ser jo ut som den holder bjelken som går i taket, høyest sannsynlig bærende, ingen bygger jo en bjelke i taket uten grunn.

Er vel bare å kappe litt i skapet?

• Liker
Robert63
  • Laddar…
Mikael_L
Ja så godt som garantert bærende, til for limtredrageren i taket.

Regelen/søylen kan muligens felles inn i veggen i stedet, og noe lite triks med en liten stålkonsoll eller så der oppe for limtredrageren å ligge på.

Troligvis er det jo søylen til limtredrageren i taket.

Den ser dog ikke ut til å bygge ut så mye fra veggen. Kan du ikke lekte ut hele veggen og bygge kjøkkenet utenfor søylen istedenfor? Holder jo med den lille biten søylen stikker ut fra veggen.

Tvilsomt, den kan være bærende men sannsynligvis ikke. Hvorfor skulle man sette en bærende stolpe der og ikke inne i veggen istedenfor? Som dessuten er like svak som en ikke-bærende skillevegg? Er du sikker på at det ikke har vært en skillevegg mellom kjøkken og spiseplass som tidligere eiere har fjernet? Stolpen og limtredrageren har han kanskje satt opp i tilfelle.
Den andre veggen som går rett gjennom huset er jo plassert midt i huset så den er antagelig bærende. Du har jo samme avstand i stuen fra yttervegg til skillevegg uten avlastning, og jeg antar at bjelkelaget holder for det.

Stolpen som holder en limtrebjelke oppe trenger ikke være spesielt kraftig, det kan jo være så at den faktisk går inn i veggen men av en eller annen grunn ikke kunne gå lenger inn i veggen.

Det kan jo også være at man ikke ville komplisere det ved å felle inn stolpen, der den sitter nå forstyrrer den jo ingenting.

Med tanke på at det er overetasje på huset så kan det jo finnes flere bærende vegger, eller være sånn at tidligere eiere tok bort veggen og merket at gulvet ikke ble så bra i etasjen over og da satte opp bjelken.

Jeg hadde ikke rørt den, saget bort hjørnet på skapet i stedet.

Sist redigert:
Regner man litt på det er det nok risikoen for at man kommer frem til at bjelken i taket trenger en regel som har en tykkelse tilsvarende regelen i veien pluss den som stikker ut. Det finnes tabeller på svenskt trä's hjemmeside. Du kunne sjekke generelt der hvor grov stolpe som kreves for den bjelken du har i taket. Dog finnes kanskje muligheten for å likevel felle den inn i veggen som ble foreslått. Det krever jo dog en del inngrep på overflatene.

Pumba skrev:
Jeg hadde ikke rørt den, så bort hjørnet på skapet i stedet.
Ja, det er antageligvis enkleste løsningen. Det tar ikke lang tid å sage ut skapet + at regelen blir litt mer skjult. Limtrebjelken ser jo likevel ikke ut til å komme i veien for skapdørene.

Mikael_L
Muligens kan det være at bjelken og stolpen ikke er bærende (eller i det minste viktige) hvis det er slik at tidligere eiere har fjernet en ikke-bærende vegg der, men ikke kjent til situasjonen (eller turt å ta sjansen) og derfor satt opp en limtre i taket helt unødvendig.

Det som derimot taler imot dette er at på tegningen går det å se at spennvidden for etasjeskillet ser ut til å være drøyt 9 meter, og det er i lengste laget for å få et gulv uten plagsom svai med kun en hjertevegg.

Så min hovedgjetning står ved lag, at bjelken er bærende og at regelen på veggen er en nødvendig stolpe for bjelken.

peternicklas
Mangler info for å kunne avgjøre det. Sitter et vindu ved siden av, da bør det finnes en bjelke i veggen, hvorfor har man ikke koblet limtrebjelken til denne? Det virker som om man har fjernet en vegg og deretter lagt en bjelke utenpå den gamle veggen. Fjern skapet ved bjelken og deretter overflaten mellom bjelken og vinduet. Er rimelig sikker på at du kan felle inn alt i veggen slik at det ikke synes.

Mikael_L skrev:
Det som imidlertid taler mot dette er at på tegningen kan man se at spennvidden for mellometasjen ser ut til å være litt over 9 meter, og det er i lengste laget for å få et gulv uten forstyrrende svai med bare en hjertevegg.
Det der slo meg også, og da begynte jeg å fundere på om gulvdragningen virkelig går den veien. Vinduspartiet i stuen i øvre del av tegningen taler ikke akkurat heller for at det ligger den veien.
Kan være en idé å finne ut hvilken retning gulvbjelkene ligger.

Kan vi få se et bilde av hele tegningen?

Dere er forbanna hjelpsomme. :-) Mye verdsatt.
Kjøkkenet er originalt. Flere lignende hus i bygda.
Jeg tar en mindre oppvaskkum så får alt plass. Kanskje la benkeplaten runde regelen på en eller annen pen måte.

Igjen, takk for engasjementet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.