Hei!
Vi har tenkt å gjenopprette innrede kjelleren i et hus fra 1974. Vi har drenert huset med ISO drenering og har nå tenkt å gjenopprette gulvene i kjelleren. Det har tidligere vært støpt et flytende betonggulv på underliggende sandbed som nå har blitt revet ut, og det som er igjen er grunnplaten som er grovt støpt ujevn. Det er mellom 10-13 cm til gulvnivå.
Det finnes som vi har forstått tre alternativer.
1. Støpe EPS 7 cm, armere og legge gulvvarme på EPS, deretter sparkle 3 cm.
2. Samme som over EPS men uten gulvvarme.
3. Nivelleringsregler med luftspalte.
4. Rive grunnplaten, isolere 30 cm, armere, legge gulvvarme og støpe.
Vi er veldig usikre på hva som er den beste metoden å bruke i vår kjeller. Hva er egentlig bedre EPS eller nivell hvis grunnplaten er der?
Er det beste å rive grunnplaten også for å gjøre alt om igjen?
Er det billigere å rive grunnplaten og deretter gjenopprette med isolasjon, gulvvarme og støping enn EPS-metoden?
Hva er kostnadseffektivt, billigst og samtidig den beste løsningen?
Det er så mange dyktige mennesker her på forumet. Håper dere kan hjelpe oss med deres meninger om dette vanskelige emnet.
Vi har tenkt å gjenopprette innrede kjelleren i et hus fra 1974. Vi har drenert huset med ISO drenering og har nå tenkt å gjenopprette gulvene i kjelleren. Det har tidligere vært støpt et flytende betonggulv på underliggende sandbed som nå har blitt revet ut, og det som er igjen er grunnplaten som er grovt støpt ujevn. Det er mellom 10-13 cm til gulvnivå.
Det finnes som vi har forstått tre alternativer.
1. Støpe EPS 7 cm, armere og legge gulvvarme på EPS, deretter sparkle 3 cm.
2. Samme som over EPS men uten gulvvarme.
3. Nivelleringsregler med luftspalte.
4. Rive grunnplaten, isolere 30 cm, armere, legge gulvvarme og støpe.
Vi er veldig usikre på hva som er den beste metoden å bruke i vår kjeller. Hva er egentlig bedre EPS eller nivell hvis grunnplaten er der?
Er det beste å rive grunnplaten også for å gjøre alt om igjen?
Er det billigere å rive grunnplaten og deretter gjenopprette med isolasjon, gulvvarme og støping enn EPS-metoden?
Hva er kostnadseffektivt, billigst og samtidig den beste løsningen?
Det er så mange dyktige mennesker her på forumet. Håper dere kan hjelpe oss med deres meninger om dette vanskelige emnet.
Jeg holder på med å bygge oppregulert gulv, Subfloor, med 45mm isolasjon hengende på isolasjonsbærere i et av kjellerrommene.
Vi bruker deres metallprofiler.
https://subfloor.se/
Vi bruker deres metallprofiler.
https://subfloor.se/
Ok ser ut til å være lignende nivellsystemet. Er det bedre å regulere enn å støpe i kjelleren er så splittet hvilken metode som er sikrest og beste metoden å bruke i kjelleren. Hvordan kom du fram til valget å regulere fremfor å støpe gulvet? Ville du ha regulert hvis det gjaldt hele kjelleren også?Demmpa skrev:
Dels ville vi ha varmere gulv enn den uisolerte platen vi har i dag, dels endrer vi planløsningen litt, dette rommet skal bli soverom. Boret bort ca fem cm tykt malt betonggulv som lå oppe på platen, vegger, dørkarmer etc. er/var inngjuttet i betonggulvet men alt står på platen.
Skal sette opp et rom til, som skal bli arbeidsrom.
Så i kjellerboden skal vi legge inn fliser, vi kommer til å rive bort betonggulvet og deretter flytsparkle og legge flisene.
Stuen har Platon - isopor - parkett.
Skal sette opp et rom til, som skal bli arbeidsrom.
Så i kjellerboden skal vi legge inn fliser, vi kommer til å rive bort betonggulvet og deretter flytsparkle og legge flisene.
Stuen har Platon - isopor - parkett.
Ja, vi har sett på det, men dessverre ser det ut til at skumbetong ikke har så god isoleringsevne. Når det gjelder isoleringsevne og betong, ser eps ut til å være uslåelig og isolerer tilsvarende 50% av sammenlignbar celleplast. 10cm eps tilsvarer 5cm celleplast, ifølge informasjonen vi har fått. Dette gjør at skumbetong ikke er egnet for gulvvarme.W witten skrev:
Skal du ikke sette opp i kjelleren for å komme i nivå med andre gulvene, så flytesparkle samt legge klinkeren.Demmpa skrev:
Dels ville vi ha varmere gulv enn den uisolerte platen vi har i dag, dels så endrer vi planløsningen litt, dette rommet skal bli soverom.
Boret bort ca fem cm tykt malt betonggulv som lå oppe på platen, vegger, dørkarmer etc er/var støpt inn i betonggulvet men alt står på platen.
Skal sette opp et rom til, som skal bli arbeidsrom.
Så i kjelleren skal vi legge inn klinker, vi kommer til å rive bort betonggulvet, så flytesparkle og legge klinkeren.
Peisestuen har Platon - frigolit - parkett.
Vi har begynt å komme nærmere en løsning for kjelleren nå. Det heller mot Nivell, subfloor eller Granab ventilert gulv som virker å være det beste alternativet for uisolert grunnplate for å unngå emisjoner og eventuell fukt fra grunnen, samt at som vi har forstått det regnes disse systemene som godkjente og ikke som risikokonstruksjon i kjelleren.
Spørsmålet vi nå funderer over er da Nivell vs Granab vs subfloor hvilken skal man velge av disse tre. Nivell og Subfloor virker å være like, Granab har sine bjelker i stål, noe som virker bedre mot eventuell fukt.
Spørsmålet vi nå funderer over er da Nivell vs Granab vs subfloor hvilken skal man velge av disse tre. Nivell og Subfloor virker å være like, Granab har sine bjelker i stål, noe som virker bedre mot eventuell fukt.
Nei, vi vil ha parkett i soverommet og i andre oppholdsrom.L LiteForce skrev:
Jeg bilte bort det øvre betonglaget (ca 4-6 cm) ned til selve platen, parkettgulvet vil være ca 6 cm over det gamle gulvet.
Også Subfloor har stålbjelker, samme ben og isolasjonsbærere til både stål- & trebjelkene, det er stålbjelkene vi valgte.L LiteForce skrev:
Vi betalte ca 10kkr for gulvlekter, ben, betongspikerplugg, isolasjonsbærer og isolasjon.
Vårt rom er ca 17kvm men materialet leveres i faste intervaller, lektene rekker til ca 10kvm til. Isolasjonen var akkurat nok med tre pakker, men vi tok fire for sikkerhets skyld.
Når vi skal fortsette med neste rom skal jeg prøve å optimalisere hvordan lektene skal legges før jeg bestiller.
Vårt rom er ca 17kvm men materialet leveres i faste intervaller, lektene rekker til ca 10kvm til. Isolasjonen var akkurat nok med tre pakker, men vi tok fire for sikkerhets skyld.
Når vi skal fortsette med neste rom skal jeg prøve å optimalisere hvordan lektene skal legges før jeg bestiller.
Klikk her for å svare