Skulle trenge hjelp til å velge vei.. 
(Hus bygd 1938)
Har i dag en betongbjelkelag 60m2 med kjeller (uoppvarmet) under. Oppå betongbjelkelaget ligger det bjelker 70mm direkte på betongen og deretter et planke gulv. Ingen isolasjon overhodet.
Nå er det på tide å fikse dette da vi driver med en stor renovering og ønsker å installere gulvvarme (vet at det ikke er optimale forutsetninger)
Alt1:
*Rive bort gulv og bjelker.
*Støpe 70 mm EPS-betong
*Gulvvarme
*Flytesparkel
Alt2:
*Rive bort gulv og bjelker.
*Montere Subfloor/Nivell/Granab
*Isolere med 45 mm Paroc eXtra plus t slik at vi får en luftspalte mellom isolasjon og betong.
*Gulvplater med gulvvarme.
Prisforskjellen er omtrent lik, fordelene med Alt 1 er at det går raskere å utføre. Og med Alt 2 får jeg en luftspalte som jeg kan ventilere da jeg er litt skeptisk til å tette det helt. I dag er det knusktørt under gulvplankene takket være at det har vært en skikkelig trekk..
Hvis jeg tetter for mye så innbiller jeg meg at jeg kan få problemer senere.
Finnes det andre alternativer som jeg ikke tenker på?
(Hus bygd 1938)
Har i dag en betongbjelkelag 60m2 med kjeller (uoppvarmet) under. Oppå betongbjelkelaget ligger det bjelker 70mm direkte på betongen og deretter et planke gulv. Ingen isolasjon overhodet.
Nå er det på tide å fikse dette da vi driver med en stor renovering og ønsker å installere gulvvarme (vet at det ikke er optimale forutsetninger)
Alt1:
*Rive bort gulv og bjelker.
*Støpe 70 mm EPS-betong
*Gulvvarme
*Flytesparkel
Alt2:
*Rive bort gulv og bjelker.
*Montere Subfloor/Nivell/Granab
*Isolere med 45 mm Paroc eXtra plus t slik at vi får en luftspalte mellom isolasjon og betong.
*Gulvplater med gulvvarme.
Prisforskjellen er omtrent lik, fordelene med Alt 1 er at det går raskere å utføre. Og med Alt 2 får jeg en luftspalte som jeg kan ventilere da jeg er litt skeptisk til å tette det helt. I dag er det knusktørt under gulvplankene takket være at det har vært en skikkelig trekk..
Finnes det andre alternativer som jeg ikke tenker på?
Klikk her for å svare