É
Hei,
I min kjeller med betonggulv har jeg et lite hjørne/rom på 1m2 som jeg vil støpe igjen, se bildet hvordan det ser ut. Nederst tvers gjennom rommet er det et oppsaget avløpsrør der det ligger to vannslanger til brønnen og en varmekabel i. Dette skal jeg evt. forsøke å forsterke litt så rørene ikke vrir seg sammen, deretter skal jeg støpe litt betong rundt røret slik at det holder formen selv om røret vrir seg sammen og ikke synker sammen av litt belastning (så ikke sand raser inn i røret).

Hva skal jeg så fylle opp gropen med til gulvnivå? Kan man fylle opp med EPS-sement og deretter avrette med flytesparkel? Jeg skal dog ikke ha noe fliser eller annet etterpå. Er det da bedre med betong som overflatelag?

Eventuelt skal dette endres om noen år når det blir kommunalt avløp så jeg vil ikke ha et helvete med å rive opp dette senere om det skulle bli nødvendig.

Eller skal man i stedet fylle opp med sand og bare støpe betong de siste 10 cm? Ser ut til å bare være slik på eksisterende. Men kom på når jeg skriver at det kanskje ikke blir bra for sluk eller kanskje duger likevel? Litt ekstra klump rundt der bare?

Plastrør og avløpssystem i et hjørne av en kjeller, med et oppgravd område i jordgulvet, omgitt av verktøy og materialer på en hylle.

Fyll med mackadam eller kross, 16-32 eller tilsvarende, legg litt markduk og støp igjen siste 7-10cm med hurtigbetong.
Pakk rundt rørene med sand eller fingrus.
Hvis det ikke er så dypt som bildet gir inntrykk av, så bruk grus hele veien. Det blir ikke dårligere enn resten av gulvet.

• Liker
ÉlPon
  • Laddar…
Er du redd for å få sand i røret så legg markduk rundt det så er du helt trygg, enklere og raskere enn å støpe betong rundt.

• Liker
ÉlPon
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.