Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 612 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.612 innlegg
Hei!Mats-S skrev:
Hva er tykkelsen på veggen?
Ca: 10 cm
Hva består veggen av for materiale?
Jeg banket bort litt puss og det ser ut som om det er lettbetong. Se bilde.
Hva er bjelkelaget ovenfor laget av, betong, trebjelker?
Trebjelker
Beste svar
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 612 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.612 innlegg
Høyst sannsynlig så er veggen ikke bærende pga:
1. Bærende frittstående vegger i lettbetong er tykkere, typ 20 cm. Det virker som at dere har en bærende vegg som går midt gjennom kjelleren, mellom garasje/hobbyrom og vaskerom/pannerom, som du ser er den betydelig tykkere.
2. Bjelkene i taket som bærer mellomplanet ligger med 99% sikkerhet i samme retning som veggen dere vil rive, dvs. de ligger på tvers av garasjens retning.
Observer!
I så gamle hus som deres så kan en riving selv av en ikke-bærende vegg medføre en viss setning på planet over. Med årene har det oppstått en viss belastning på den ikke-bærende veggen. Den lille lasten frigjøres når man river veggen. Riktig nok tror jeg ikke det blir slik i deres tilfelle, men bra å vite at det kan skje.
Så mål nøye høyden før dere river på flere godt merkede punkter (finnes laseravstandsmålere på Amazon for 300 kr som fungerer utmerket). Mål så kontinuerlig under riving, samt med noen ukers mellomrom etterpå.
OM dere får setninger som dere synes er for store, så går det an å heve tilbake bjelkelaget og bygge en avveksling, men igjen tror jeg ikke at dere kommer til å trenge det. Det som kan skje er at dere må justere noen dører som har satt seg på mellomplanet. Så kjenn litt på dem også under rivningen.
Men merk, mitt resonnement bygger på at veggen ikke er bærende, og da har jeg ikke vært på stedet og sett
1. Bærende frittstående vegger i lettbetong er tykkere, typ 20 cm. Det virker som at dere har en bærende vegg som går midt gjennom kjelleren, mellom garasje/hobbyrom og vaskerom/pannerom, som du ser er den betydelig tykkere.
2. Bjelkene i taket som bærer mellomplanet ligger med 99% sikkerhet i samme retning som veggen dere vil rive, dvs. de ligger på tvers av garasjens retning.
Observer!
I så gamle hus som deres så kan en riving selv av en ikke-bærende vegg medføre en viss setning på planet over. Med årene har det oppstått en viss belastning på den ikke-bærende veggen. Den lille lasten frigjøres når man river veggen. Riktig nok tror jeg ikke det blir slik i deres tilfelle, men bra å vite at det kan skje.
Så mål nøye høyden før dere river på flere godt merkede punkter (finnes laseravstandsmålere på Amazon for 300 kr som fungerer utmerket). Mål så kontinuerlig under riving, samt med noen ukers mellomrom etterpå.
OM dere får setninger som dere synes er for store, så går det an å heve tilbake bjelkelaget og bygge en avveksling, men igjen tror jeg ikke at dere kommer til å trenge det. Det som kan skje er at dere må justere noen dører som har satt seg på mellomplanet. Så kjenn litt på dem også under rivningen.
Men merk, mitt resonnement bygger på at veggen ikke er bærende, og da har jeg ikke vært på stedet og sett
Tusen takk for et så forklarende og utførlig svar! Gullstjerne i kanten til degMats-S skrev:
Høyst sannsynlig er veggen ikke bærende pga:
1. Bærende frittstående vegger i lettbetong er tykkere, typ 20cm. Det virker som at dere har en bærende vegg som går midt gjennom kjelleren, mellom garasje/hobbyrom og vaskerom/pannerom, som du ser er den betydelig tykkere.
Observer!
I så gamle hus som deres kan en riving selv av en ikke-bærende vegg medføre en viss setning på planet over. Med årene har en viss belastning oppstått på den ikke-bærende veggen. Den lille lasten frigjøres når man river veggen. For øvrig tror jeg ikke det blir slik i deres tilfelle, men bra å vite at det kan skje.
Så mål nøye høyden før dere river på flere godt merkede punkter (finnes lasermålere på Amazon for 300kr som fungerer utmerket). Mål deretter kontinuerlig under riving, samt med noen ukers mellomrom etterpå.
OM dere får setninger som dere synes er for store, så går det an å heve tilbake bjelkelaget og bygge en avveksling, men igjen tror jeg ikke at dere kommer til å trenge det. Det som kan skje er at dere må justere om noen eller noen dører som har satt seg på mellomplanet. Så kjenn litt på dem også under rivningen.
Men obs, mitt resonnement bygger på at veggen ikke er bærende, og da har jeg ikke vært på stedet og sjekket![]()
Klikk her for å svare