3.037 lest ·
17 svar
3k lest
17 svar
Enkleste/beste måten å sette gipsplater på lecamur?
Side 1 av 2
Jeg har noen innvendige vegger i kjelleren min som jeg tenkte å sette gipsplater på. Veggene er murt i lettklinker (leca). De er ikke altfor jevne, tror jeg. Tidligere har det sittet sponplater "utlektet" 20mm fra veggen. Jeg har revet ned sponplatene, og lektene som sitter på lecaen sitter ikke fast ordentlig. Det er heller ikke mye å skru i.
Finnes det en god metode?
Finnes det en god metode?
Hvorfor høres det rart ut med leca? Hele kjelleren er murt i leca. Yttervegger og innervegger.
Høres det ikke enklere ut enn det er, det der? Jeg vil sette platene dikt mot betongtaket. Hvordan fester man platene før gipsbruket tørker? Platene glir vel ned. Og dette med elbokser..,. Ja, det er mye som må stemme.
Jeg hadde tenkt meg gipsplater siden det er det på de andre veggene i dette rommet. Jeg tenkte at det ville bli litt enhetlig og ikke forskjellige vegger osv. En annen aspekt er at lecamurene er forbannet lydhøre. En gipsplate hjelper vel litt i det minste. Spesielt hvis man fuger nøye overalt.
Hvor vanskelig er det å pusse egentlig? Hvor tykt med puss trenger man på en slik innervegg? Og hva gjør man med elektriske rør mm? Hvor dypt må de inn?
Hva slags mørtel skal man bruke? Tips gjerne om et konkret produkt. Trengs det armering?
Hvor vanskelig er det å pusse egentlig? Hvor tykt med puss trenger man på en slik innervegg? Og hva gjør man med elektriske rør mm? Hvor dypt må de inn?
Hva slags mørtel skal man bruke? Tips gjerne om et konkret produkt. Trengs det armering?