Hei alle!
Vær så snill kan dere hjelpe meg her,
Jeg har en vegg som er enkle gipsplater med stålregel i. Jeg har tenkt å henge en 65-tommers TV på veggen. Jeg har bedt en person se på det, og han sier at det er umulig. Har han rett, eller burde jeg ansette noen annen?

KalleKe
Jeg hadde stålregel og enkelgips i leilighet. Fungerte fint. Henger TV-en flatt på veggen og ikke med en slik arm som svinger ut burde det være Lungt. Det var dessuten en gammel flat-TV som var ganske tung/tykk.

lete opp reglene og dra skruer/plugg gjennom dem.

R Rony Karlsson skrev:
Hei alle!
vær så snill kan dere hjelpe meg her,
Jeg har en vegg som er enkelgips med stålregel i. Jeg har tenkt å henge en 65tommer tv på veggen. Jeg har bedt en person se på det og han sier at det er umulig. Har han rett eller burde jeg tilkalle noen andre?
65” er ok om det er et plant veggfeste. Altså ikke uttrekkbare armer etc. . Bruk molly (plugg for gips) nå, ikke plugg eller driv så holder det (minst 4stk M6). En ny 65” veier normalt under 20kg. Bruk gjerne et veggfeste som er 60cm bredt så du får ut vekten. Kan man lokalisere hvor reglene går så er det bra om man kan dra 1 skrue gjennom regelen også for sikkerhets skyld..
(Jobber med profesjonell lyd/bilde)

EddieHansson EddieHansson skrev:
Ellers så skru opp en plywoodplate og sett TV på den. Sørg for å bruke gode skruanker/molly. Bruk bra verktøy [lenke]
Plywood brukte vi når vi satte opp skjermer på 60-90kg. En skjerm på 16-20kg er det helt unødvendig. Man vil jo gjerne ha skjermen så slankt mot veggen som mulig.

Jeg er så takknemlig for svarene deres.
TV-en er lg c1 oled som veier ca 32 kg og en soundbar som veier 6 kilo, så totalt 38-40 kilo skal henges på veggen. Men som jeg forstår fra svarene deres så burde det gå så lenge man er kreativ. Og neste veggfester er rette og flate.

• Liker
Sealand
  • Laddar…
1 m6 Molly i enkelgips skal vel tåle typ 40 kg rett ut slik at å henge en tv som sitter slank mot veggen er jo ingen problem

R Rony Karlsson skrev:
Jeg er så takknemlig for deres svar.
TV-en er en LG C1 OLED som veier ca 32 kg og en soundbar som veier 6 kilo så totalt 38-40 kilo skal henges på veggen. Men som jeg forstår fra deres svar så burde det gå så lenge man er kreativ. Og neste veggfester er rette og flate.
Det er vekten inkl. stativ. Den veier ca 25 kg uten. Soundbaren fester du under med egne innfestninger. Mao vekten fordelt over større område og flere skruer. Så etter min mening helt ufarlig.

O Odagan skrev:
1 m6 Molly i enkelgips skal vel tåle typ 40 kg rett ut så å henge en tv som sitter tett mot veggen er jo ingen problem
Nei 40 kg er hengende tverrlast. Dra lasten er knapt halvparten. Essve angir f.eks. 45 kg tverr, 18 kg drag. Dette er jo imidlertid skruens tålighet. Veggen påvirker jo også hvor mye den tåler. Ingenting TS burde være bekymret for i dette tilfelle dog.

M mojjen skrev:
Det er vekten inkl stativ. Den veier ca 25kg uten. Soundbaren fester du under med egne innfestninger. Mao vekten fordelt over større område og flere skruer. Så etter min mening helt ufarlig.
Hei Mojjen!
Ja, TV veier 24 kilo uten sitt eget stativ, og veggfeste som jeg har tenkt å henge TV-en på veier 2 kilo, så totalvekten der er 26 kilo. Veggfestet har muligheter for to skruer på hver side samt én i midten, så totalt fem skruer.

Soundbaren har jeg tenkt å henge under TV-en, og den veier 6 kilo, og veggfestet dens veier 0,65 kg, så knapt 7 kilo der.

Tror du det er mulig dette på enkelgips med stålregel? Eller skal jeg legge en playwood på veggen og deretter henge på?

Takk for tilbakemeldinger.

R Rony Karlsson skrev:
Hei Mojjen! Ja, TV-en veier 24 kilo uten sitt eget stativ, og veggfeste som jeg har tenkt å henge TV-en på veier 2 kilo, så totalvekten der er 26 kilo. Veggfestet har muligheter for to skruer på hver side samt en i midten, så totalt 5 skruer.

Lydbaren har jeg tenkt å henge under TV-en, og den veier 6 kilo, og dens veggfeste veier 0,65 kg, så knapt 7 kilo der.

Tror du det er mulighet for dette på enkelgips med stålregel? Eller skal jeg legge en playwood på veggen og deretter henge på?

Takknemlig for deres tilbakemelding
Dropp plywooden. Hadde dette vært et problem, så hadde jeg hatt et betydelig større problem. Typ 5-600 skjermer rundt om i landet de siste 15 årene, med ukjent antall montert i enkelgips (Gittvis kartlagt ved installasjonen av installatørene). Har aldri hatt noen som har falt ned:):cool: Du trenger bare 4 skruer, men den i midten er ganske grei å feste med en skrue bare i gipsen, mens man merker opp de andre hullene.

OBS Mange fester har innebygd vater, bruk IKKE det. De er ytterst unøyaktige (står til og med i flere av disse instruksjonsbøkene at de bare skal ses som en indikasjon, verdens dårligste funksjon, bare markedsføring...... Veldig kjedelig med en TV som er skjev, man ser allerede noen millimeter....så bruk et godt vater eller en laser hvis du har. (Nå oppfattet jeg imidlertid at du ikke skulle installere selv)....

M mojjen skrev:
Dropp plywooden. Hadde dette vært et problem, så hadde jeg hatt et betydelig større problem,. Typ 5-600 skjermer rundt om i landet de siste 15 årene, med ukjent antall montert i enkelgips (Selvfølgelig kartlagt ved installasjonen av installatørene). Har aldri hatt noen som har falt ned:):cool:
Du trenger bare 4 skruver, men den i midten er ganske god å feste med en skrue bare i gipsen, mens man merker opp de andre hullene.

OBS Mange Fester har innebygd vater, bruk IKKE det. De er ytterst unøyaktige (Står til og med i flere av dos instruksjonsbok, at de bare skal ses som en indikasjon, Verdens dårligste funksjon, bare markedsføring......
Skikkelig trist med en TV som er skjev, man ser allerede noen mm....Så bruk et godt vater eller en laser om du har. (Nå oppfattet jeg dog at du ikke skulle installere selv)....

.
Hei!
Tusen takk for din utførlige tilbakemelding. Nei, jeg skal få hjelp av en håndverker som skal hjelpe meg med monteringen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.