Hei Byggahus!

Jeg har renovert mitt kjøkken og jeg holder på med å sette opp 3 stykker trehyller mot en gipsvegg.

Hyllene (som er 218 cm lange) har jeg satt mellom 2 betongvegger med små lekter som forhåpentligvis skal tåle vekten. (se bildet) For at hylleplatene skal holde og ikke bøye seg på midten kommer jeg til å sette opp 4 konsoller under hver hylle (på gipsveggen).

Veggen består av enkelgips som jeg har flislagt. Mine konsoller er 10 mm tykke, noe som betyr at det bør være min. 13 mm + 5 mm + 10 mm mellom pluggen og skruehodet (enkelgipsskrue + flis + konsollen).

Jeg har fått ulike tips fra forskjellige byggeforretninger, noen anbefaler mollyplugger, noen universalplugger. Jeg er litt usikker på hvilke som er best, jeg vil helst ikke ødelegge flisene (er litt redd for at hvis jeg bruker molly, kan de ekspandere så mye at flisene sprekker). Hva tror dere?

Jeg har allerede boret hull til alle konsoller, 8 mm.

Har dere tips på hva dere synes jeg skal bruke?

Takknemlig for alle svar!

Tre trähyllor monterade på en kaklad köksvägg ovanför en diskbänk, med borrade hål för konsoler.

Johan.

Jeg hadde brukt 8mm nylonplugg (universalplugg). Metallexpander (molly) er kanon, men mot flisene er det en risiko for at hele pluggen begynner å rotere når du drar skruen.
Sørg for å bruke tilstrekkelig lange skruer (10mm for konsollen + pluggens lengde).

jeg tenkte ikke på det, takk for ditt svar!

Tror du at hyllene/veggen vil tåle vekten? Jeg tenkte ikke legge veldig tunge ting på hyllene, men men, man kan bli litt redd ;)

jpeuron skrev:
ville du anbefale [lenke] eller de som åpnes i V [lenke] ?
Plugg er en jungel og hver produsent har sin variant. Jeg kan ikke si hvilken som er bedre enn den andre utenom pleier å ta det som finnes på hyllen i den butikken jeg er. Akkurat nå har jeg plugg fra Fischer og Essve hjemme, begge fungerer bra.
http://www.fischer.de/en/Product-Range/General-fixings/Universal-plug-UX/Universal-plug-UX
http://essve.se/webcatalogue/infastning-gips-stenmaterial/397798-universalplugg/

Pluggen fra classe er relativt kort, husk at det er både fliser og gips.

• Liker
jpeuron
  • Laddar…
jpeuron skrev:
jeg tenkte ikke på det, takk for ditt svar!

Tror du at hyllene/veggen vil klare vekten? Jeg tenkte ikke å legge veldig tunge ting på hyllene men men, man kan bli litt redd ;)
Jeg tror ikke du trenger å være bekymret. Flisene gjør at det blir stabilt og tåler betydelig mer enn en enkel gipsplate.

• Liker
jpeuron
  • Laddar…
Takk så mye for din hjelp jtl, meget verdsatt. Har nettopp skaffet universalplugg og skruer, skal sette opp hyllene i dag.

ha en bra dag!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.