Hei. Satt opp en planke på 25x120mm mellom to trær. Og det ene virker planken litt tynn da den lett vrir seg. Og det andre forverres dette av at det ene treet heller tre grader (tenker på å shimse for å få den i lodd), samt at det er cirka 4m mellom trærne.
Noen som har tips om hva jeg burde bytte til for dimensjon, kvadratisk regel? Eller kanskje annen innfesting? Har en regel på 45x45 liggende også, samt mulighet til å sette dit annet. Planken som sitter der per i dag er festet med fire lange treskruer i den ene enden, i den andre enden har jeg snekret som en boks hvor planken kan bevege seg i x-akse (horisontalt) samt litt i y.
Jeg kommer til å henge i den selv av og til (90kg), barna kommer til å ville huske i tingene.
Mvh
Av egen erfaring er det en risiko for at skruene skjæres av hvis trærne svaier når det blåser.
Jeg har festet i det ene treet med stropper.
Så det var derfor man kun skulle feste i det ene treet. Gjorde bare det samme som en bekjent. Min kreasjon kan nemlig også bevege seg horisontalt i den ene enden.
Er lysten på å bygge en trehytte til barna, men vet ikke helt hvordan man fester i treet for minst mulig påvirkning. Det er jo kritisk at treet ikke tar skade.
@David-O hvor lenge har du hatt noe festet i treet? Hvilken type tre og hvordan har det det?
@Roffe_riff Hvordan ser det ut hos den du har blitt inspirert av? Samme spørsmål som ovenfor altså.
Er sugen på å bygge en trehytte til barna, men vet ikke helt hvordan man fester i treet for minst mulig skade. Det er kritisk at treet ikke lider.
@David-O hvor lenge har du hatt noe festet i treet? Hva slags tre og hvordan har det det?
@Roffe_riff Hvordan ser det ut hos den du har blitt inspirert av? Samme spørsmål som ovenfor altså.
Som jeg har beskrevet det, ser det også ut hos inspirasjonskilden. Vedkommende bruker imidlertid 45x120-regel, noe som er betydelig mer stabilt. Treet ser ut til ikke å ha blitt påvirket av å ha hatt galvaniserte skruer i seg, til tross for at 6-7 år har gått.
Ca 3 år. Med en galvad fransk skruv i ene furuen.
Ingen påvirkning på treet.
Sen har det vært innfestinger gjennom årene og furua bryr seg uansett ikke.
Bjørker kan savne litt og se triste ut, men påvirker ikke livskraften hva jeg har sett.
Ca 3 år. Med en galvanisert fransk skrue i den ene furu.
Ingen påvirkning på treet.
Så har det vært innfestinger gjennom årene og furua bryr seg i alle fall ikke.
Bjørker kan savne litt og se triste ut, men påvirker ikke livskraften hva jeg har sett.
Dimensjon på planke? Trykkimpregnert? Belastning?
Mvh
Hei
Tenkte å vise mitt treningsrom hjemme som ligner på ditt.
[lenke]
Jeg hadde mulighet til å sage en bjelke av en stamme og festet med de lengste franske skruene som beijer bygg hadde til salgs.
Ser ut til å holde.
Mvh Fredrik
Det var en stilig løsning. Pinnene går gjennom stammen og ut på andre siden?
Japp, men de sitter fra hver side, litt overlappende. Bedre hadde vært med gjennomgående, nå er det litt ukomfortabelt å swinge seg eller forsøke å gjøre push ups.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.