Snailman
Har sett at man noen ganger også ved plassbygde hus har både en svill og en til oppå, stenderne er da festet i den som ligger øverst.

Noen ganger har man bare en svill og fester da stenderne direkte i denne.

Hvorfor har man noen ganger 2 sviller oppå hverandre?

Jeg har sett at man bruker begge metodene, og da var begge Fiskarhedenvillan. (men forskjellige husmodeller)

Om man skal legge opp gulvet, er det ganske bra å ha doble sviller slik at man har noe å feste plate-materialet til veggene i.

/Kent

Mikael_L
snickarboden skrev:
Om man skal legge opp gulvet, er det ganske bra å ha doble sviller slik at man har noe å feste plate materialet på veggene i.

/Kent
Men da går det vel bra å klemme inn en masse 45x45;er 55cm lange mellom bjelkene også. Kanskje ikke enklere og raskere, men ved yttervegger = mindre kuldebro og litt billigere, ved innervegger ikke så spesielt store fordeler.

Snailman
Var litt uklar der, det jeg snakker om er når man har støpt plate på mark.

Mikael_L
Jeg synes svarene kan gjelde også for dette tilfellet. Det avhenger selvfølgelig av hvor mye gulvene man planlegger å legge bygger.
Hvis vi tenker oss 2mm underlagsfoam + noe tykt gulv på si 30 mm da blir det ikke mye igjen å treffe, av gulvsyllen, for å skru veggplatene i.

Snailman
Ok, takk, jeg tenker nok hovedsakelig å ha klinker så det bygger nok ikke så mye

Men det forklarer hvorfor et av husene, ikke hadde to 45:er oppå hverandre, men den nedre var nok bare halvparten så tykk.

Snailman
Jeg har tenkt meg å ha 45mm isolasjon og lekter innenfor de bærende lektene, så da trenger man nok ingen dobbel svill...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.