Hallo
Jeg vurderer litt å bytte ut det gamle kjøkkenet mitt som jeg ikke er enig i planløsningen med, se vedlagte bilder.
Jeg vil åpne opp to vegger i serveringsgangen og dermed åpne opp mot spisestuen mer (soverom på skissen) og deretter plassere kjøkkenet langs ytterveggen..
Men da det evige spørsmålet!
Hva tror dere?
Jeg hadde tenkt å åpne opp det rødmerkede området på bildet som viser inngangsplanet, men ikke hele veien opp til taket, bare omtrent i samme høyde som de eksisterende dørene. (For å kunne trekke rør for avtrekkskanal og litt mer).

Nedenfor følger skisse på kjellerplan, den markerte veggen er skisset som den er på grunn av at det ellers er en tilfluktsrom tegnet der nede (som jeg har visket ut resten av), dette tilfluktsrommet har aldri eksistert, men var tegnet inn da man fikk noen form for økonomisk fordel under verdenskrigen tydeligvis...

Så en seksjonsplan for moro skyld.

Dette er da alle tegningene jeg har på huset haha!
Hva tror dere?
Huset er fra 1946 med plankvegger som også gjør alt mer komplisert antar jeg.

Mvh
Jeg vurderer litt å bytte ut det gamle kjøkkenet mitt som jeg ikke er enig i planløsningen med, se vedlagte bilder.
Jeg vil åpne opp to vegger i serveringsgangen og dermed åpne opp mot spisestuen mer (soverom på skissen) og deretter plassere kjøkkenet langs ytterveggen..
Men da det evige spørsmålet!
Hva tror dere?
Jeg hadde tenkt å åpne opp det rødmerkede området på bildet som viser inngangsplanet, men ikke hele veien opp til taket, bare omtrent i samme høyde som de eksisterende dørene. (For å kunne trekke rør for avtrekkskanal og litt mer).

Nedenfor følger skisse på kjellerplan, den markerte veggen er skisset som den er på grunn av at det ellers er en tilfluktsrom tegnet der nede (som jeg har visket ut resten av), dette tilfluktsrommet har aldri eksistert, men var tegnet inn da man fikk noen form for økonomisk fordel under verdenskrigen tydeligvis...

Så en seksjonsplan for moro skyld.

Dette er da alle tegningene jeg har på huset haha!
Hva tror dere?
Huset er fra 1946 med plankvegger som også gjør alt mer komplisert antar jeg.
Mvh
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Mye tyder på at veggene ikke er bærende. Med plankestammer kan man dog aldri være helt sikker. Bjelker kan ha ulike retninger i samme bjelkelag. Den enkleste måten å kontrollere dette på er å se på gulvplankenes retning i overetasjen. De ligger vinkelrett mot gulvbjelkene. Kontroller på begge sider av den aktuelle veggseksjonen. Murstocken i midten kan ha komplisert ting.
hei! Takk og som sagt forstod jeg at ingenting egentlig er selvfølgelig... i overetasjen er gulvsponten synlig og den ligger "horisontalt" sett om man ser på de ovenstående bildene, kan ikke se at det skiller seg noe spesielt rundt murstocken... sier dette noe mer?J justusandersson skrev:Mye taler for at veggene ikke er bærende. Med plankstommar kan man dog aldri være helt sikker. Bjelker kan ha ulik retning i samme bjelkelag. Enkleste måten å kontrollere dette på er å se på gulvplankenes retning i overetasjen. De ligger vinkelrett mot gulvbjelkene. Kontroller på begge sider av den aktuelle veggseksjonen. Murstocken i midten kan ha skapt komplikasjoner.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja, da er ikke gulvbjelkene lagt opp på veggene som du vil rive, så det bør gå bra.
Klikk her for å svare



