Vi er på G med å begynne å renovere vårt gamle hus, bygget et sted rundt tidlig 1900-tallet (uklart).
Huset er på 2 etasjer, sadeltak med blikk og fasade består av masonitt. Huset har en tømmerkonstruksjon (bortsett fra en utbygd gang/trappehus). Det finnes en utgravd kjeller - og øvrig er det krypgrunn.
Det er temmelig dårlig isolert, loftsbjelkelaget er isolert med spon og veggene mangler isolasjon (det finnes gammelt tjærepapp eller lignende som vindsperre). En hel del (typ all) varme lekker opp til loftet...
Huset står langs kysten i Nord-Norge, nær havet.
Av det vi kan se så har huset klart seg ganske bra, ingen dårlig lukt eller spor av mugg eller lignende...

Nå til spørsmålet - hvordan skal jeg tenke med isoleringen av taket? Hvordan har dere gjort det? Hvordan ville dere gjort det?
Vi kommer fortsatt ha isoleringen i loftsbjelkelaget - men valget av materiale og teknikk blir jeg ikke helt klok på. Skal vi bruke typ steinull og dampsperre? Eller bruke f.eks. ekofiber/cellulosebasert isolering og vindsduk?
Det er nå en luke opp til loftet fra 2. etasje innendørs - hvordan skal vi gjøre med den med tanke på å bruke dampsperre? Hvordan skal vi gjøre med ventilasjonen og luftespalte?
Eller??

Min gamle far vil bistå med arbeid, og han har jobbet som snekker i over 50 år, men gikk av med pensjon for et par år siden. Skal vi stole på hans kunnskap, eller? (Kanskje et merkelig spørsmål - men han så helt spørrende ut da jeg fortalte hva jeg hadde lest f.eks. på byggnadsvard.se osv) Han hadde aldri sett en isolasjonsplate med cellulosebasert materiale - og enn si fundert på om materialet er hygroskopisk eller ikke...

Fasaden kommer vi til å bytte uten å etterisolere noe, men sette opp vindsperre for å i alle fall forhindre at det blåser tvers gjennom huset.

Problemet er jo at hvis man forbedrer isolasjonen i loftsbjelkelaget så blir loftet kaldere, noe som resulterer i at RH øker. Så et loft som har klart seg uten problemer på grunn av varmetap tidligere kan bli et fuktskadet loft etterpå. Antar at dere ikke har målt RH & temp på det eksisterende loftet? I så fall kunne man ha fulgt fukt-/tempkurver og sett ved hvilken temp fuktproblemer vil oppstå, og prøvd å tilpasse isolasjonen etter det. Uansett så er det nok ikke feil å gjøre det fremover. Da rekker dere å utbedre i tide om det skulle oppstå problemer etter endringen.

Hvis dere planlegger å gjøre en ordentlig forbedring av isolasjonen så bør dere definitivt dampbremse, eller sperre. Hygroskopiske mtrl kan bare håndtere meget kortvarige fuktoverskudd. Deretter tar de skade, noe alle loft og grunner med fuktproblemer viser. Loftsluken må uansett tettes.

All isolasjon må vindbeskyttes (rundt om/alle sider). Utenom klassisk sagflisisolasjon. (Apropos vindsperreduk)

Hamp og vindpapp er min melodi. Tils motsatsen er bevist.

Ganske billig samt hyggelig å jobbe med naturprodukt.
Dette rakk som motivering for meg, tabeller med lambdaverdier la jeg til side.

Du får gjerne fortelle mer om hampen...

Loft med synlige takstoler, hvor hampeskåne er brukt som isolasjon mellom bjelkene. En trestokk står lent opp mot en vegg.
Isolasjon med hampeskiver mellom trebjelker på en loftsetasje. Vegg er kledd med vindpapp.
Jeg ville isolere med noe annet enn glassull eller lignende og kikket på forskjellige ekoullcelluloseløsullskonsepter. Ofte firmaer som vil selge inn dyre membraner og relativt dyr isolasjon.

Fikk da høre om hamp.

Hampen deles i ull og skav. Skav er hakk av planten, dekker også som stallstrø.

Jeg er midt oppe i isolasjon av min loftsetasje og har stoppet inn hamp mellom mine takstoler og så kledd med vindsperre og bord. Nå skal jo jeg lage et rom...

Har lest og sett en del som i stedet isolerte med hampull som ligner lindrev som man på enkleste måte legger mellom takstolene og binder opp med ståltråd eller annen tråd.

Det finnes vel mange måter men noen ganger vil man bare ikke gjøre som alle andre.

Takk for svar.

Nå kommer flere funderinger, og jeg er ikke helt sikker på hva jeg egentlig spør om. Men, huset har en tømmerstamme - og nå har vi begynt å vurdere å fjerne masoniten og den eventuelle masonittplate-isolasjonen på ca 1 cm som er spikret direkte på tømmerstammen...og hvis tømmerstammen er ok male den og ja...ikke gjøre noe mer med fasaden. Altså ingen ny bordkledning/tilleggsisolering. Noen der ute som har tanker rundt det? Erfaring?

Huset er som sagt dårlig isolert nå, og jeg tenker at det vi fjerner ikke isolerer nevneverdig...så huset blir ikke kaldere enn det er nå. Eller!?

Det som kan skje er at vinden trenger lenger inn i konstruksjonen slik at dere øker deres varmebehov.

Angående vinden så går det å isolere taket i forbindelse med omlegging.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.