Vi har jo mange tråder som behandler dette emnet og de drar ofte avgårde i diskusjoner om asbestens farlighet og hvordan det skal håndteres. Jeg synes det er veldig interessant men jeg er ikke direkte ute etter å starte en ny slik diskusjon, jeg vil bare gjerne ha hjelp til å avkrefte/bekrefte om det jeg har funnet er asbest.

Slik ser det ut:

Firkantet, grått rør i bastuens ventilasjon, omgitt av trepanel. Mistanke om asbest.

Firkantet grått ventilasjonsrør i badstue med treverk rundt, muligens asbest.

Dette er ventilasjonen i badstuen og den er totalt feilaktig. Jeg tenker derfor å gjøre den helt om og da skal dette firkantede, grå røret fjernes. Spørsmålet er altså om røret kan være asbest. Badstuen er bygget andre halvdel av 80-tallet ettersom den befinner seg i det rommet som fram til 1985 huset en oljetank til kjelen.

Mvh
Fred

Ja, 4-kantede grå ventilasjonsrør var vanlig å lage med asbest iblandet.

Det er høy sannsynlighet for at dine rør inneholder asbest, om du vil være 100% sikker så ta en prøve og send til analyse.

Det er nok ganske sannsynlig at det vi ser på bildene er eternittrør. Og eternit er en form for sementbasert materiale forsterket med asbest. Du kan se asbestmatten sin toskaftsvevde matte tydelig i røret på øverste bildet.

Og asbest finnes det jo mye av rundt oss fortsatt, for eksempel i alle fasader med sidiplattor
Fasade kledd med eternitplater med horisontale linjer, noen med lette skader og synlige festepunkter.

Og allikevel har vi kanskje verdens høyeste gjennomsnittlige levealder :)

Det ser ut nøyaktig slik som våre eternikanaler så ut, jeg kastet ut alle eternitkanaler i forbindelse med bytte til FTX-system.

Ble det altså brukt asbest/eternitt så sent som på slutten av 80-tallet...? Og hvorfor valgte man et slikt rør akkurat i badstuen?

roland53 skrev:
Ja, 4-kantede grå ventileringsrør var vanlig at de ble laget med asbest iblandet.

Det er høy sannsynlighet for at rørene dine inneholder asbest, hvis du vil være 100% sikker så ta en prøve og send til analyse.
Men skal jeg håndtere en prøve og sende av gårde kan jeg jo like gjerne bare fjerne røret...:rolleyes:

Paxman skrev:
Ble det altså brukt asbets/eternit så sent som på slutten av 80-tallet...? Og hvorfor valgte man et slikt rør nettopp i badstuen?
Totalforbud kom 1982.

Paxman skrev:
Fast skal jeg håndtere en prøve og sende av gårde kan jeg jo like gjerne bare fjerne røret...:rolleyes:
Der tenker du nok helt rett tror jeg.
Løft det ut helt, eller i så store biter som mulig, så slipper du å bekymre deg senere.

Paxman skrev:
Fast skal jeg håndtere en prøve og sende avgårde kan jeg jo like gjerne bare ta bort røret...:rolleyes:
Ja, det hadde jeg også gjort, hadde ikke engang spurt her på forumet.

Antar at det tar lengre tid å få svar enn å gjøre selve jobben......

Men hadde vært normalt forsiktig med en ansiktsmaske. .... :cool:

Stefan N skrev:
Totalforbud kom 1982.
I så fall må det være gjenbruk om det virkelig er asbestkanal...ettersom oljefyren ble kastet ut i 1985 (av hva jeg har kunnet slutte meg til av de ledetrådene jeg har funnet). Badstuen kan ikke ha eksistert før oljefyren ble byttet ut med elektrisk fyr ettersom tanken som sagt sto der badstuen senere ble bygget, og står igjen i dag.

Ja, det hadde jeg også gjort, hadde ikke engang spurt her på forumet.

Antar at det tar lengre tid å få svar enn å gjøre selve jobben......

Men hadde vært normalt forsiktig med en ansiktsmaske....
Jeg spør på forum fordi jeg liker å lære nye ting! :thumbup: Min tanke er å skape et overtrykk i badstuen slik at eventuelle fibre som løsner når jeg håndterer kanalen blåser ut gjennom friskluftventilen som skimtes i bildene. Så manøvrerer jeg ned kanalen i en plastsekk og knyter til...selvfølgelig iført åndedrettsmaske.

Kanskje OT, men hva jeg husker, anbefalte Tylö at man ventilerte badstuen kun til og fra det tilstøtende rommet.

Dvs at tilluftsventilen er et hull i veggen under badstuaggregatet, og avtrekket tas ut oppe rett under taket diagonalt bort i andre siden av badstuen, og ut i samme rom som tilluften tas fra.

Så noen kanaler, eternitt eller ikke, burde ikke være nødvendig.

Det kanskje holder å tette igjen kanalen altså.

Du har helt rett KOW...det er akkurat det jeg mener i første innlegg der jeg skriver at ventilasjonen er totalt feil. Den kanalen som sitter der nå trengs ikke så den skal bort, jeg har midlertidig tettet friskluftsventilen med litt gullfiber.

Det var ingen bastuekspert som bygde badstuen så det er flere ting som er feil, for eksempel at aggregatet ikke sitter på samme vegg som døren og benkene er plassert på den korteste veggen i den rektangulære badstuen! :banghead:

Jeg skal gjøre om ventilasjonen helt ved å ha en separat kanal for når badstuen brukes (som ikke involverer friskluftsventilen) og en annen kanal for når jeg vil trekke ut fuktigheten ved hjelp av en vifte. Jeg har en annen tråd om dette faktisk...

• Liker
KnockOnWood
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.