Støtte på denne veggen. Det er ingen grove lekter, bare 50*50 og de sitter 60cc.
Veggen går mellom en yttervegg og en helt vanlig innervegg.

Hva tror dere, er den bærende?
Kanskje støtter opp i sidelengs, men det er også rart for det er et rekkehus
og det ligger i midten av rekken, men det finnes noen av husene her som
er helt frittstående og det kanskje er de som trenger denne konstruksjonen.
 
  • Veggkonstruksjon med 50x50 lekter, plassert 60cc, mulig bærende funksjon mellom yttervegg og innvendig vegg. Skisse med diagonale avstivere.
Sitter det diagonale lekter der, eller er det stålbånd?
 
jepp diagonale bjelker som er saget til noenlunde bra passform mellom de loddrette bjelkene.

ene siden av veggen henger det kjøkkeninnredning på den andre var det ingenting bortsett fra en grusomt stygg tapet som nektet å løsne, derfor ryker gipsen.

lurer fordi det er andre gang jeg støter på en "bærende" vegg, selv om jeg har fått det forklart at det ikke finnes noen bærende vegger i underetasjen, og det ser slik ut på tegningen også...merkelig! men kanskje er det fordi det finnes nøyaktig like hus som er helt frittstående at de gjorde slik at alle fikk disse veggene.

bygd -78 (gyldent årstall det der)
 
Har du ingen skisse "ovenfra" så man ser hvor veggen er plassert? Er det øverste etasje?
 
Kan se bort fra den røde teksten
 
Veggen er trolig stabiliserende. Altså hindrer huset fra å falle sammen som et korthus når det blåser.

Men det er på den annen side en litt uvanlig løsning å bygge et vindstag med "kortlingar"...
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.