Når jeg skulle sette opp stendere for min nye innervegg, viste det seg at pussen er tykk og ikke holder noe som helst. Ca 20 mm inn kommer gamle murstein som er steinharde. Dette resulterer i at for å komme inn 20-25 mm i mursteinen (lengre blir det vanskelig å få skruer som rekker med tanke på stendere osv), så blir det ganske store kratere i pussen.

Jeg lager ca 10 hull for å lykkes med kanskje 2-3 stykker.

Så, da tenkte jeg at jeg skal sette stendere i tak og gulv i stedet og feste i dem, men da viser det seg at taket består av siv og puss, mao ikke spesielt mye å feste i.

Noen som har en god patentløsning på hva man gjør nå?

Kan man lime fast en stender i taket i stedet for å skru?

Skal jeg prøve å finne noen slags stendere under sivet å feste i?

Skal jeg bite i det sure eplet og rive ned pussen så jeg kommer til mursteinen under? (Vil helst unngå det rotet det medfører nå i juletiden).

Veggen festes i tak og gulv.

Du bruker stålskinner, som du enkelt skrur fast. I skinnene setter du opp stendere.

Taket: Det finnes tre rett under puss/rør. Spredt ut med noen cm åpning, noe som gjør at du kan bomme på noen skruer, men de fleste bør sitte. 5-6 cm skruer er nok, gipsskrue for tre 57 mm, fungerer bra.

Gulv: Skru med hva som helst.

Takk!

Finns det noen fordel med å sette opp stålstendere i stålstenderene, eller går det like bra/bedre med tre? (innvendig vegg)
/M

Milkshaken
Det går like bra med tre.

En betraktning:

Hvis jeg legger en trelist mot gulvet for å plassere de horisontale listene i, har jeg vel mistet muligheten til å ha et fristed for edderkopper og frisk luft bak gipsen fordi luften ikke vil kunne sirkulere?

Er det en idé å frese ut litt luftekanaler i gulvlisten for å sikre luftvandring?

Støtte på et problem til:
Jeg hadde alltid tenkt å bruke plåtregel mot ytterveggen, men mellomrommet mellom nedsenket tak og vegg er bare typ 38mm.

HVOR ille er det å høvle av en 45mm regel og feste opp mot nevnte tak og deretter sette plåtregeln nedenfor denne? Jeg kan jo evt. sette byggplast på den siden som vender mot ytterveggen?

Jeg kan ikke høvle av taket for det kommer en regel akkurat i kanten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.