40.769 lest ·
13 svar
41k lest
13 svar
Elforzinket dykkert ruster den utendørs?
Løfter tråden.
Opplever selv at det er litt rotete med "galvat", "elforsinket" og "varmforzinket"
Galvanisering = " elektrokjemisk forsinkningsprosess " (https://sv.wikipedia.org/wiki/Galvanisering)
Så å kalle varmforzinket for galvat er jo egentlig litt tvetydig.
Som jeg har forstått så har elforsinking ikke samme motstandskraft mot korrosjon som varmforzinket.
Opplever selv at det er litt rotete med "galvat", "elforsinket" og "varmforzinket"
Galvanisering = " elektrokjemisk forsinkningsprosess " (https://sv.wikipedia.org/wiki/Galvanisering)
Så å kalle varmforzinket for galvat er jo egentlig litt tvetydig.
Som jeg har forstått så har elforsinking ikke samme motstandskraft mot korrosjon som varmforzinket.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 innlegg
Galvat/Varmegalvat = varmforzinket
Jeg tror dessuten at elektrolytisk forzinket spiker ikke får brukes i henhold til AMA ettersom dramotstanden i tre er dårligere enn til og med blank spiker. Da jeg bygde huset mitt i 2004/2005, sa min KA at han skulle spikre meg fast i tomlene hvis jeg brukte noe annet enn varmforzinket spiker.
Jeg tror dessuten at elektrolytisk forzinket spiker ikke får brukes i henhold til AMA ettersom dramotstanden i tre er dårligere enn til og med blank spiker. Da jeg bygde huset mitt i 2004/2005, sa min KA at han skulle spikre meg fast i tomlene hvis jeg brukte noe annet enn varmforzinket spiker.
Galvat betyr galvanisert som definisjonsmessig betyr elforsinket. Varmforsinket innebærer at man dypper i flytende sink, det er en helt annen prosess. Varmgalvanisert finnes ingen prosess som heter.
Altså:
Galvat = elforsinket, brukes bare innendørs
Varmforsinket brukes utendørs
Varmgalvanisert finnes ikke
Men misforståelsene angående dette er jo legio.
Altså:
Galvat = elforsinket, brukes bare innendørs
Varmforsinket brukes utendørs
Varmgalvanisert finnes ikke
Men misforståelsene angående dette er jo legio.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 innlegg
Så sant. Ikke engang rørleggerne, smedene og for den saks skyld galvaniseringsindustrien forstår bedre og sier varmgalvanisert om alt. Det finnes en mengde industrier som offisielt kalles varmforsinking for "varmgalvanisert". Det er sikkert en tidlig anglisisme "in action". "Galvanize" betyr forsinking. "Electrogalvanize" galvaniseringf91jsw skrev:
Varmgalvanisert = varmforsinking i dagligtale.
Jeg tenkte meg lengde på ca 30-40 mm. Hvor finner man rustfri dykkert? Jeg synes jeg har søkt, men finner bare slike man slår i for hånd med hammer.Stefan N skrev:
Edit: Ok, "rustfri" var nøkkelordet. Jeg har søkt på dykkert til utendørs bruk og varmforzinket. Når jeg søkte på rustfri fant jeg. Takk for svar
Klikk her for å svare