Skal sette opp hyllesystemet ELFA i mitt nyinnkjøpte Älvsbyhus. 10 mm sponplate således i veggene.
Hvordan ville dere gjort det?
Systemet hadde jeg tidligere i leilighet med betongvegger og med plugg og solide skruer satt det som fjell. Blir usikker nå med 10 mm sponplate. Holder det med vanlige plugg?
Vet ikke f... hvor bjelken sitter og selve bærelisten må sitte oppe nær taket så ikke sikkert engang bjelken er på rett sted.
Tips?
Hvordan ville dere gjort det?
Systemet hadde jeg tidligere i leilighet med betongvegger og med plugg og solide skruer satt det som fjell. Blir usikker nå med 10 mm sponplate. Holder det med vanlige plugg?
Vet ikke f... hvor bjelken sitter og selve bærelisten må sitte oppe nær taket så ikke sikkert engang bjelken er på rett sted.
Tips?
Jeg ville banke på veggen for å finne stenderen og skru i den med vanlig treskrue. Stenderne vil sitte med jevne mellomrom, finner du én finner du alle.
Skal det uansett sitte en skinne langs hele veggen kan du også prøve å bore gjennom sponet med en liten 1mm bor for å lete etter stendere om du er usikker.
Skal det uansett sitte en skinne langs hele veggen kan du også prøve å bore gjennom sponet med en liten 1mm bor for å lete etter stendere om du er usikker.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 innlegg
Du trenger å feste bærlisten med metallekspander, type Molly. Siden listen holder hele lasten skal du ikke ta sjanser med enklere innfesting. "Vanlige plugger" vil bli klemt sammen radiært nedover veggen og etter hvert miste sin innfestingsevne.
Klikk her for å svare