3.993 lest ·
4 svar
4k lest
4 svar
Elfa bærelist på gipsvegg med metallstendere
Jeg tenkte å sette opp 3-5 stk elfahyller 30cm dype og 160 cm lange langs en vegg i den nye leiligheten. Trodde at det var trelektere, men har kommet fram til at det må være metallstendere bak gipsen med 60 cm mellomrom. Det kan være doble gipsplater, skal finne ut av det. Jeg vil kunne plassere ordentlig med ting på hyllene, så hva er den beste måten å få festet det hele på?
Alt 1. Bærelist, kan sette skinnene på gulvlisten for ekstra støtte. Skrue i metallstenderne eller med molly eller tilsvarende direkte i gipsen? Eller en kombinasjon?
Alt 2. Skinnene som jeg skrur enten i metallstenderne eller direkte i gipsplatene, hva er best? Kan sette også dem på gulvlisten for ekstra støtte.
Alt 1. Bærelist, kan sette skinnene på gulvlisten for ekstra støtte. Skrue i metallstenderne eller med molly eller tilsvarende direkte i gipsen? Eller en kombinasjon?
Alt 2. Skinnene som jeg skrur enten i metallstenderne eller direkte i gipsplatene, hva er best? Kan sette også dem på gulvlisten for ekstra støtte.
Sjekk hva elfa anbefaler for maks-vekter på de to alternativene, se hva som passer ditt behov.
Å bruke bærelist er jo praktisk, men jeg mener at lasteevnen blir lavere.
Uansett 1 eller 2 ville jeg valgt Molly/ekspansjonsplugg i stedet for å skru i stålregelen.
Å bruke bærelist er jo praktisk, men jeg mener at lasteevnen blir lavere.
Uansett 1 eller 2 ville jeg valgt Molly/ekspansjonsplugg i stedet for å skru i stålregelen.
Ok, takk for svar! Jeg tenkte at det ville bli finere hull å bore rett i stålprofilene (og med bærelist) om jeg senere vil flytte hyllen av en eller annen grunn. Men det sitter altså bedre med ekspanderplugg? Det ville jo vært bra for da slipper jeg å kappe bærelisten for å tilpasse den til profilene (om jeg nå velger den).Dowser4711 skrev:
Det som kan være en idé er å i så fall sette bærelisten så høyt du kan. Jo nærmere taket, desto mer stabil er jo veggen.
Så er det ikke feil å ha hengeskinner rett for stålprofilene. Ville nesten tro det ikke er veldig nødvendig, men det er jo litt mer stabilt der i det minste. De har en tendens til å bøye seg noe ut, så det blir en glippe midt på og ligger inntil nederst, og der blir det dermed ganske bra trykk inn mot veggen. Tenk at har man uflaks, og skinnen sitter midt mellom to profiler, kan den kanskje jobbe seg inn gjennom gipsen.
Så er det ikke feil å ha hengeskinner rett for stålprofilene. Ville nesten tro det ikke er veldig nødvendig, men det er jo litt mer stabilt der i det minste. De har en tendens til å bøye seg noe ut, så det blir en glippe midt på og ligger inntil nederst, og der blir det dermed ganske bra trykk inn mot veggen. Tenk at har man uflaks, og skinnen sitter midt mellom to profiler, kan den kanskje jobbe seg inn gjennom gipsen.
Takk! Skal tenke på det.
Mine skinner er 2 meter. Ville det være bedre å kjøpe nye slik at jeg kan sette bærelisten rett under taklisten men likevel kunne ha skinnene hvilende på gulvlisten? Eller spiller det ikke så stor rolle om de står på gulvlisten? Alternativt sette bærelisten ca. 40 cm ned fra taket?
Mine skinner er 2 meter. Ville det være bedre å kjøpe nye slik at jeg kan sette bærelisten rett under taklisten men likevel kunne ha skinnene hvilende på gulvlisten? Eller spiller det ikke så stor rolle om de står på gulvlisten? Alternativt sette bærelisten ca. 40 cm ned fra taket?
Klikk her for å svare