Hei forumet!

Jeg fant veien hit fordi jeg ikke har noen andre å spørre om sånt. Så jeg håper det er greit å spørre her!

Det er nemlig slik at jeg nettopp har fått meg en egen leilighet (leiebolig) og nå har flyttet inn. Det er en liten ettromsleilighet med en liten "walk in closet" som jeg trenger å gjøre litt smartere for oppbevaring. Da leiligheten har veldig lite oppbevaringsmuligheter. Det jeg hadde lyst til å sette opp er en sånn elfa bærelist og hyller i garderoben. Men jeg føler meg veldig usikker på hvordan man skal tenke ved sånt.

Jeg ser i gamle hull i garderoben at det er gipsvegger. Og jeg har funnet i alle fall spiker når jeg kjenner med magnet på veggen. Men hva er neste steg da.

Vil en gipsvegg med ukjent tykkelse klare å sette opp en slik bærelist til et elfa-system. For deretter å sette opp kanskje 6 hyller for å ha bokser med diverse i og en klesstang til oppbevaring?

Jeg er ganske redd for å gjøre noe feil og ødelegge nå i en leiebolig.

Eller er det bedre at jeg setter dit frittstående hyller?

Takk for hjelpen!

Elfa har gode guider på sin nettside om hva deres enkle skinner og/eller bærelist med hengeskinner tåler.

Det avhenger imidlertid mest av hvordan veggen er konstruert. Det kan bære veldig mye, men man kan mislykkes totalt hvis den som har bygget veggen er en kløne.

Men trinn 1 pleier å være å forsøke å finne stenderne bak gipsen i det minste. Hvis du setter opp en bærelist høyt oppe og har klart å finne stenderne (ofte 60 cm c-c mellom stenderne) og kan skru i disse, så holder det til veldig mye!!

Hvis du ikke vet hvordan du skal finne stenderne, kan det være en idé å be om hjelp. Det er ikke veldig populært å etterlate 20 hull i en vegg når man har forsøkt å finne stenderne.

Søk "finne stendere bak gips" på svensk eller engelsk, så finner du sikkert mengder med videoer om hvordan man gjør det.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Elfa har bra guider på sin hjemmeside om hva deres enkle skinner og/eller bærelist med hengskinner klarer av.

Med det sagt, så avhenger det mest av hvordan veggen er bygget dessverre. Det kan bære veldig mye, og man kan mislykkes totalt om den som bygget veggen er en kløne.

Men steg 1 pleier å være å prøve å finne stendere bak gipsen i det minste. Om du setter opp en bærelist høyt oppe og lykkes med å finne stendere (ofte 60 cm c-c mellom stenderne) og kan skru i disse så holder det for veldig mye!!

Vet du ikke hvordan du skal finne stenderne, kan det være en idé å be om hjelp. Det er ikke veldig populært å etterlate 20 hull i en vegg etter seg når man har prøvd å finne stenderne.

Søk "hitta reglar bakom gips" på svensk eller engelsk, så finner du sikkert mengder med filmer om hvordan man gjør det.
Hei! Takk for så raskt svar! Jeg tror at jeg har funnet stenderne fordi jeg nå står med en magnet og finner rader med spiker med ca. 60 cm mellomrom. Det må vel være stendere da.

Men kom også på at jeg føler meg litt dum som ikke vet hvilken skruer man skal bruke. Skal man gå for og kjøpe de som er Elfas egne?

https://elfa.com/sv-se/produkter/classic-by-elfa/topphangt/stomme/screwandplug

Og så også deres egne expanders?

https://elfa.com/sv-se/produkter/classic-by-elfa/topphangt/stomme/drywallanchor-471815

A Adamvest skrev:
Hei! Takk for så raskt svar! Jeg tror at jeg har funnet reglene for at jeg finner nå når jeg står med en magnet rader med spiker med ca. 60 cm mellomrom. Det må vel være reglene da.

Men kom også på at jeg føler meg litt dum som ikke vet hva slags skruer man skal ha. Skal man kjøre med og kjøpe disse som er elfes egne?

[lenke]

Og så også deres egne ekspandere?

[lenke]
Tolker det som at du finner enkelte spiker med en viss avstand i rader? Da er det sannsynligvis trestendere med gipsspiker/skruer som du "ser".

Hvis du finner stenderne og treffer dem med skruen, så trengs ingen plugg. Skruene vil sitte som fjell i stenderne!

• Liker
Adamvest
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tolker det som at du finner enkelte spiker med et visst mellomrom i rader? Da er det sannsynligvis trestendere med gipsspisser/skruer som du "ser".

Hvis du finner stenderne og treffer dem med skruen, så trengs det ingen plugger. Skruene vil sitte som fjell i stenderne!
Okei! Tusen takk!

BirgitS
Jeg har ikke noe imot Elfas system, men i en leiebolig ville jeg jo ikke valgt det, men heller type frittstående garderober som Ikeas Pax.

BirgitS BirgitS skrev:
Jeg har ikke noe imot Elfas system men i en leiebolig ville jeg jo ikke valgt det uten typ frittstående garderober som Ikeas Pax.
Jeg vil si at nettopp Elfas bærelist med hengeskinnesystem er veldig tilgivende. Det blir litt skruehull men det er som oftest ikke noe problem, TS har jo allerede et antall hull i veggen.

En ting man bør gjøre i en leiebolig dog er å fotografere alle vegger, tak og gulv før man begynner. Med sterk belysning/dagslys. Om utleier begynner å klage når man skal flytte ut så kan man i det minste vise hvordan det så ut før, har man da ikke ødelagt totalt så er det greit. Man har rett til å bruke sin leiebolig.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Med Mollyplugg er det ingen problem.
Bruk så mange festepunkter som mulig.
Er det en trestender akkurat der innfestningen er, så bruk en passende treskrue i stedet.

U Uffe A skrev:
Med Mollyplugg er det ingen problemer.
Ville ikke bruke dem i leiebolig

S sjoelund skrev:
Ville ikke bruke dem i leiebolig
Det går jo faktisk an å ta dem ut igjen, pent og fint, hvis man gjør det riktig. Men selvfølgelig er risikoen stor for merker og skader som man ikke sparkler igjen "usynlig"...

• Liker
Uffe A
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.