P
Hei, bygger et lite toalett, ikke baderom, i en kjeller på 2m2. Står i valget og kvalet å enten koble til et vannbåret element, eller gulvvarme. Hvis gulvvarme velges lurer jeg på følgende:

Tenkte å legge isopor, varmeslynge og flytesparkle og fliser. Er det noen risiko for kapillærsug? Kommer den naturlige fukten i bakken til å vandre eller vil varmen stige bare opp?

Isoporen skal jo tydeligvis dekke hele rommet hvordan gjør man rundt avløp? Se bilde av rommet i dag.

Kan man koble på gulvvarmen på en jordet boks med kabler fra 60-tallet? Dere som sier nei, hvorfor?
Grå rør og leca-kuler i gulvet på en uferdig kjellertoalett. Verktøy og materialer er oppbevart på en hylle langs veggen.

Hei ingen problemer, bare det går over jordfeilbryter, og ikke er for tungt belastet. Stefan

P
Det går over jfb, og nei den går på en fase :) men vet at elektrikere pleier å tjaffse om at gamle kabler skal byttes venstre og høyre

Det er riktig, man ser når det trengs å byttes, det er for din egen sikkerhetsskyld man bytter ikke om det ikke finnes noen grunn, kabler holder som regel minst 30-40 år så like situasjonen

Elkabel fra 60-tallet er ofte OK. Men la elektrikeren avgjøre om den er ok. Det er ingen grunn til å bytte bare fordi den er fra 60-tallet.

P
Alright men hva sier dere om fuktvandring??

Så lenge du ikke legger noe tett lag spiller det ingen rolle, det blir jo uansett mye varmetap, hva slags ventilasjon er det?

Det er jo lett å få det skikkelig varmt i et så lite rom med et vanlig element om ikke luftomsetningen er veldig høy..

P
Det er naturlig trekk, har en ventil i det lille rommet. Vi har varmepumpe som styres på sensor. Installerer jeg et element blir det nok kaldt på sommeren da systemet stenger ned. Derfor tenkte jeg at gulvvarmen føles mer rimelig men ikke hvis markfukten kan vandre???

P
Ingen?

Hvor tykk plate har du og hvor mye isopor tenkte du legge inn?

Med varme på hele tiden så hindres vel fuktigheten selv om noen skulle bli deler uten isopor, risikoen med det er jo om det er mye fukt så tvinges det opp i et annet rom eller i veggene, men et så lite rom vil jo som sagt ikke påvirke så mye.

Jeg hadde kombinert gulvvarme og radiator. Gulvvarmen som komfortvarme for føttene.

J
islander skrev:
Så lenge du ikke legger noe tett sjikt spiller det ingen rolle, det blir uansett mye varmetap, hva slags ventilasjon har du?

Det er jo lett å få det skikkelig varmt i et så lite område med et vanlig element om ikke luftutskiftningen er veldig høy..
Følger tråden, og om ok legger til noen tanker som kanskje også passer TS.

Hvordan påvirker tettsjiktet gulvvarmen?

Har et kommende kjellerprosjekt (vaskerom+dusjmulighet i århundreskiftevilla) og kan ikke bygge i høyden, vil ikke grave for mye og nær vegger, huset ser ut til å stå på fin sand (grusås) - vil ikke risikere noen setninger, min tanke har vært å ta opp der det går rør, pluss i midten av gulvet der man går og akkurat der dusj skal være legge noen form for isolasjon, ganske tynn... så fliser på dette... Et alternativ er jo å ha et teppe på gulvet der man går... Men akkurat ved dusj skulle det ikke være feil å ha gulvvarme så eventuelt vann tørker opp... Men det er ikke verdt å risikere setninger eller fuktvandring, da er et kaldt gulv å foretrekke... Worst case er vel å legge litt leca og støpe med EPS betong for å få noen form for isolasjon, jeg antar det ikke skader noe?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.