Bak kjøleskap/frys og veggskap på kjøkkenet finnes en eldre murstock.

For en stund siden la jeg merke til, i forbindelse med at jeg dro ut kjøleskap/frys, at det satt en del gammel tapet på murstocken. Tapeten hadde angrep av grønn mugg. Jeg rev bort så mye av tapeten som jeg kunne, men kommer jo dessverre ikke til den tapeten som sannsynligvis finnes på murstocken også bak veggskapene. De er jo ikke så lette å montere ned. Mitt håp er at muggen først og fremst var lokalisert til området rett bak kjøleskap og fryser, for eksempel via fuktighet etc fra disse.

Noen tanker:

Hvordan bør jeg håndtere dette?
Jeg ønsker å male murstocken bak kjøleskap/frys med passende maling. Hvilken type maling?
Det bør jo være en maling som kan "puste" slik at jeg ikke stenger inn fuktighet etc.
Kan jeg male direkte på underlaget slik som det ser ut i dag? Eller må jeg gjøre noe spesielt forarbeid? Ønsker å forårsake så lite støvdannelse som mulig. Bør jeg muggebehandle før maling?
Det føles litt upassende med sterke muggbekjempelsesmidler ved kjøleskap og frys.

Det spiller ikke så stor rolle hvordan sluttresultatet kommer til å se ut, den murte veggen er jo uansett skjult.
Jeg vil male først og fremst for å friske opp, motvirke mer muggangrep og binde mørtelen.
Jeg ser for meg en hvit maling som binder mørtelen, men som likevel kan puste.
Maling bør også tåle høye temperaturer siden jeg fyrer i gjeldende murstock, i tilstøtende rom.

Der det er mørkest på bildene er det nyere mørtel, etter at murere har forsøkt å finne inn til røykkana ved montering av en kamin og så lappet sammen veggen igjen. Lengst ned mot gulvet virker det eldre mørtelen å ha enda en farge. Dessuten sees her isolasjon som virker stukket inn nederst. Litt usikker på type isolasjon. Egnet for fuge eller gulvlist her, eller?

Størstedelen av murstocken har en tredje farge. Jeg tror nok at det er her som tapeten har vært opphengt, altså kan det finnes visse limrester her, derav fargen. Tror jeg.

Er det risiko for at det finnes asbest i murstocken, i gammel mørtel/puss? Eller kan jeg begi meg ut på å male uten først å analysere? Forhåpentligvis er eventuell asbest bundet i mørtelen, eller hva tror dere?

Takk for tips!

Kjøleskap og veggskap i et kjøkken avslører en gammel murvegg med ulike fargestoffer, mulig fukt og isolasjon ved gulvet.

Eldre murvegg med ujevn overflate og spor av muggskader bak kjøleskap i et kjøkken. Synlig ledning nederst til høyre i bildet.

Murstock i kjøkken med synlige gamle tapetrester, noe grønn mugg og ulike fargelag på murvegg; parkettgulv synlig nederst.

Murstock med rester av tapet og mulig mugg, mot en eldre treplattform. Detaljer av overflater og sammenlappet murstykke vises tydelig.

Ulike biter av isolasjonsmateriale ligger spredt på en blå flate, inkludert hvite og brune fibre.

Prøv først og fremst å lokalisere hvorfor det har blitt mugg. Mugg trives i fukt. Fuktskade? Utbedre dette. Deretter kan du male med silikatmaling.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Forstår ikke hvor fuktigheten kan komme fra..
Kanskje ned via skorsteinen, rent langs med mursteinen, ned gjennom loftet, overetasjen og ned til aktuelt sted på underetasjen. Eller høres det usannsynlig ut?
Burde jeg ikke se fukt også på mursteinen i overetasjen i så fall?
Jeg håper at fuktigheten har kommet fra kjøleskap/frys. Høres enklere ut..
Men, samtidig så tror jeg jo snarere at det burde bli varmt bak disse, med tanke på kompressor osv.

Bør jeg montere ned også veggskapene? For å undersøke?

Silikatfarge. Bare å male på direkte eller bør man grunne på noen måte?
Må man behandle mot mugg først? Puster silikatfarge og hvilke temperaturer tåler den?
Er den vannbasert?

Og det der med asbest i mur/gypsum? Sannsynlig eller helt usannsynlig?
Bør jeg analysere før maling? Eller bare å male?

Helt umulig å gi et råd ang. hvor fuktigheten eventuelt kan ha kommet inn uten å inspisere på stedet.

Silikatfarge brukes nettopp fordi den puster. Du kan male flere lag til den dekker, eller fortynne første strøket i henhold til anvisninger på boksen. Spør i fargehandelen om varmebestandigheten. Utsiden på en murt skorstein blir ikke så veldig varm, det som eventuelt skjer er at fargen blir litt misfarget.

Å blande inn asbest i mørtel har jo ingen praktisk nytte, så det virker jo usannsynlig. MEN om det likevel av en eller annen uforklarlig grunn er sånn, så lukker du jo dette inne når du maler. Asbestfiber er jo bare farlige når man roter i det og utsettes over lang tid (= daglig over mange år), men det har jo blitt diskutert tidligere i dine "asbests-tråder". ;)

Ja, roland53, jeg har hatt flere asbesttråder tidligere, så jeg vet på dette tidspunktet ganske godt hvordan/når det er skadelig.

Det er selvfølgelig bra å male overflaten for å binde eventuelle fibre, men dessverre vil jeg ikke komme til hele overflaten da en del av denne er bak oppsatte kjøkkenskap.

Spørsmålet er, hvis det nå skulle være asbest i mørtelen, hvor mye, eller om det i det hele tatt frigjøres noe om jeg lar den murte veggen være nøyaktig som den er? Hva tror du?

Som sagt, fuktigheten, håper den kommer fra kjøleskap og fryser og ingen andre steder fra. Finnes det noe negativt med å male og det er muggangrep igjen? Bør jeg muggbehandle først, før maling? Eller er det greit siden silikatmaling puster?

Ja, bak et skap vil du ikke rote i fugene og dermed frigjøres ikke eventuell asbest.

Mugg vil ikke bare ha fukt, men også noe organisk å vokse og trives på.

Ifølge det jeg forstår, mugner ikke silikatmaling, men dobbelsjekk med malingsbutikken.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Jeg antar at murstocken ikke brukes i dag. Har du skorstenshuva over skorsteinen? om ikke så kan regnet jo uhindret renne ned i skorsteinen og kanskje hele murstocken er passe gjennomfuktet. Kanskje fukten samles bak kjøleskapet mens den kan fordampe andre steder og der blir det da ingen mugg.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Det er en mulighet for at det er en gammel vannskade som noen ikke har brydd seg om etter å ha utbedret lekkasjen. Det kan komme vann på baksiden av et kjøleskap, men da havner det på gulvet. Jeg kan ikke forstå hvordan det skulle kunne komme vann på veggen oppe ved taket fra kjøleskapet. Jeg ville gått ut fra at vannet har kommet inn via skorsteinen. Muligheten finnes også at noen gjentatte ganger har sølt vann på overetasjen som har rent gjennom. Uansett bør du finne ut hvordan vannet har kommet dit og sørge for at det ikke lenger kan gjøre det. Før en eventuell vannlekkasje er utbedret, er det bortkastet arbeid å male.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Som de andre er inne på, avgjør først om pipen er fuktig nå eller om mugg er gammelt. Tenk på at mye kan ha skjedd i et gammelt hus gjennom årene uten at det trenger å være noe "aktivt" problem nå.

En liten advarsel for silikatmaling hvis pipen virkelig er gammel. Silikatmaling danner en for hard overflate for en pipe murt og pusset med kalk eller leire som man gjorde før. En mer ettergivende maling anbefales da.

Se
http://mobil.byggahus.se/forum/byggnadsvard/16758-farg-till-murstock.html

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Hva tror dere om fargen AMBIANCE, Silkematt veggmaling fra Nordsjö? Fikk den anbefalt av fargehandelen i dag. Er tydeligvis en matt veggmaling for maling innendørs på puss, betong, lettbetong, gipsplater mm.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.