Hei

Om man skal frese for el flex rør i ytong skal man frese fra el-sentralen hele veien til boksen eller

Skal man frese fra el-sentralen så dra flex rør i bjelkelag så frese ned til boksen der den skal være?

Eller i undertak Men da må jeg bore gjennom visse bærende vegger for å få gjennom rørene

Hvilket er riktig?

tommib
Riktig er det alternativet som gir deg kombinasjonen:

1. Egnet plassering i henhold til reglene
2. Installasjon som oppfyller funksjonelle ønsker og er lettarbeidet ved en eventuell fremtidig utvidelse
3. Installasjon som ikke er i veien for annet, f.eks. VVS, vent, fremtidig utvidelse av disse
4. Minst mulig fresejobbing (fordi det er slitsomt/skittent/tidskrevende).

Det går ikke generelt å si hvordan du skal gjøre det, forutsetningene på stedet avgjør. Enkelte lettbetongblokker er forsynt med hull i midten for elektriske rør, andre må du spore hele veien.

Vi bygger yttervegger med siporex/lettbetong og vi tenker å frese fra normsentralene og opp til innertaket, deretter går vi med vp-rør over innertaket (langsetter med gleseplaten) og freser så spor igjen i ytterveggen der uttakene skal sitte. Innervegger er belagt osb+gipsvegger så der er det tradisjonelt. Jeg har vurdert å dra rørene rett opp på kaldloftet (vi bygger enetasjes hus) og gå gjennom fuktsperren og så ned igjen, for jeg funderte på om det ikke var smidigere enn å dra det over innertaket. Får se hvordan det blir.

Jeg er superfornøyd med at vi ikke bestemte oss for å mure alle innervegger, fytti katten for ekstra arbeid det hadde blitt.

Lykke til med deres prosjekt.

Hei

Vi kommer sannsynligvis til å gjøre det samme. Skal dere bruke dobbel gles for å trekke vp-rør enklere?

Nei det tenker vi ikke å gjøre, vi satte våre takstoler på 2500 så det blir litt vel lavt å kjøre dobbel gles.

Jaja vi skal ha skråtak så vi kommer til å ha 2,9 på en side og 4, noe på andre

• Liker
Kultypjämt og 1 annen
  • Laddar…
Da kan du jo stille en 45x95 på høykant så får du godt om plass for rørene

japp blir bra. Kommer dog til å senke litt uansett for å slippe å bore hull for ftx

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.