2.263 lest ·
8 svar
2k lest
8 svar
ekstra takbjelker for bæring av garasjeport?

Jeg vurderer å installere en stor garasjeport. Og innertak.
Jeg vet ikke om bare liggende bjelker kalles takstol. Uansett så er disse lettvekts(lavbudsjett) saker som jeg er usikker på å skru opp tunge ting på da det er så lite treverk å sette skruen i.
Så kom jeg på at jeg lett kan legge til flere takbjelker langs disse eksisterende.
Lenden er ca 545cm.
Krever det veldig store og dyre trebjelker for at det ikke skal svikte?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg har litt vanskelig for å se hvordan det ser ut over åpningen. Kan du ta et bilde som viser dette litt bedre? Siden takbjelkene ligger parallelt med portene kan det ikke være snakk om noen større innsats som trengs.
Søylen mellom portene er nok bare for å holde karmen.
Det er åpent ovenpå veggene så hvis jeg bare vet hvilken dimensjon på takbjelke jeg trenger for ikke å svikte på 5,5 meters lengde, kan jeg komplettere med mange slike for å ha noe å skru opp porten i.
Fristes jo til å tenke på smidige I-bjelker i metall, men vanskelig å sette skruer i, så limtrebjelke, dvs veldig dyrt?
Det er åpent ovenpå veggene så hvis jeg bare vet hvilken dimensjon på takbjelke jeg trenger for ikke å svikte på 5,5 meters lengde, kan jeg komplettere med mange slike for å ha noe å skru opp porten i.
Fristes jo til å tenke på smidige I-bjelker i metall, men vanskelig å sette skruer i, så limtrebjelke, dvs veldig dyrt?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg kan regne det ut for deg hvis du forteller om følgende: Avstanden til neste bjelke på innsiden?, hva slags last er det på taket?, snøsone? Deretter er spørsmålet hvilken type port du vil sette opp? De veier vel noe i opprullet tilstand?
Jeg har søkt en stund nå men produsentene ser ikke ut til å nevne vekt på sine porter.
Men ekstrabjelkene skal ikke bære taket så snøsone er ikke aktuelt.
Bare tenkt å ligge oppå de åpne veggene og gå langs med de ekte takstolene. Eneste formål er å kunne skru opp garasjeportskinnene. 5,5 meter fra ene vegg til andre.
Men ekstrabjelkene skal ikke bære taket så snøsone er ikke aktuelt.
Bare tenkt å ligge oppå de åpne veggene og gå langs med de ekte takstolene. Eneste formål er å kunne skru opp garasjeportskinnene. 5,5 meter fra ene vegg til andre.
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 049 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.049 innlegg
Så nærmere på bildene og så at takbjelkene jo går parallelt med portene. Da er selvfølgelig portens egentyngde av stor interesse. På den annen side så burde det jo ikke kreves spesielt mye ekstra av den bjelken som sitter over portene, den ser jo ut til å være dimensjonert likt de andre takbjelkene til tross for at den har mer støtte.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hvis porten sammen med bjelken veier 50 kg/m, så bør du bruke en regel som er 45x220 mm av C 24 klasse. Tyngre enn det blir det neppe.
Klikk her for å svare