Beste svar

Går bra da du har en stabil bunn i eksisterende glesen, 2 skruer i hvert kryss vil holde.

Edit husk å flytte ned evt. takdosa om det finnes.

Njurstenen Flank1985 skrev:
Hei!
Jeg er midt i å renovere jentenes nye soverom når jeg innså at innertaket av tre jeg hadde tenkt å montere havner på "feil" måte da jeg har lært at tak og gulv bør monteres vinkelrett mot vinduet.
Etter en kort diskusjon med min bedre halvdel er det klart at taket skal monteres vinkelrett mot vinduet selv om spikerslagene ikke støtter dette. Det er også ønskelig å ikke bare legge et ekstra lag spikerslag under det eksisterende da dette ville senke takhøyden til rundt 235-236 cm.

Så mitt spørsmål er: Har noen en god løsning på dette eller erfaring med lignende problematikk? Finnes det en enkel løsning man kan kjøpe seg til som ikke innebærer at jeg må stappe inn spikerslag over eksisterende panel og deretter sage småbiter som jeg så skrur sammen med min innstappede spikerslag for å således få en spikerslag i riktig høyde og i riktig retning?
[bilde]
Forstår ikke helt spørsmålet? Om du slår på tversgående planker på 22 mm så blir forskjellen i takhøyde 22 mm.

Kona blir glad og du vet at inn i det rommet skal du aldri når treklossene er på grunn av risikoen for hodeskader…:rofl:

J jonaserik skrev:
Det går bra når du har en stabil bunn i de eksisterende glesen, 2 skruer i hvert kryss vil holde.

Edit, husk å flytte ned eventuell takboks hvis det finnes.
J jonaserik skrev:
Det går bra når du har en stabil bunn i de eksisterende glesen, 2 skruer i hvert kryss vil holde.

Edit, husk å flytte ned eventuell takboks hvis det finnes.
Ah men perfekt, da har jeg en plan og gode tips med takboksen, hadde helt glemt å ta med den i beregningen! Da blir det en tur til byggvarehusene i morgen for litt stendere. Det eneste som gjenstår, er at Düsseldorf skal få tid til å svare hvis han mistenker noe annet når det gjelder de svarte flekkene på den gamle dampsperren...

Düsseldorff
Njurstenen Flank1985 skrev:
Bra spørsmål! Vi fikk litt lett panikk når vi dro ned innertaket. Men vi har konstatert at de svarte flekkene vender oppover, altså de ligger mot isolasjonen og isolasjonen ser helt upåvirket ut, det samme gjelder lektene, det er kun dampsperren som er flekkete. Vår beste gjetning er at det har ligget utendørs eller blitt tilsmusset under montering, men hvis du har noen gode ideer om hva det kan være og hvor bekymret vi skal være, si gjerne fra, vedlegger nærbilde:
[bilde] [bilde]
Merkelig. Instinktivt tenker man jo svartmugg, men det er det jo åpenbart ikke. Ser mer ut som maling på nærbildene. Nesten så man kan tro at plasten er svartprikket fra fabrikk, siden det er så jevnt over hele. Men hvorfor skulle den være det?

Jeg tror ikke det er noe dere trenger å bekymre dere over, men man blir jo nysgjerrig.

• Liker
Njurstenen
  • Laddar…
Düsseldorff
Eller vent, det må ha kommet til etter at plasten ble satt opp. På det siste bildet ser man ingen flekker der plasten ligger mot regelen. Mysteriet tetner...

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Eller vent, det må ha tilkommet etter at plasten ble satt opp. På det siste bildet ser man ingen flekker der plasten ligger mot regelen. Mysteriet tetner...
Tok en ekstra sjekk akkurat, dro ned en bit plast som satt under regelen og så vidt jeg kan se sitter det svarte prikker på den plasten også, mistenker at det er kameramannen som har gjort en noe dårligere jobb enn hva som er ønskelig, på bildet nedenfor kan man se bretten der regelen har klemt fast plasten:
Gjennomsiktig plastfolie med svarte prikker, holdt oppe av en hånd. Synlig fold der plasten har vært klemt av en regel.

Düsseldorff
Jaha, da gjenstår bare at noen sølte ned hele plasten med maling eller lignende før oppsetting (en bedrift i seg selv siden den må rulles ut først), alternativt at den ble levert med flekker. Sykt uklart.

• Liker
pette og 1 annen
  • Laddar…
Sjekk med en roterende laser nivåer på glespanelet så taket er plant.
For nå er det lett å shimse for å rette opp setninger i bjelkelaget som oppstår med tiden.
Noen ganger er det lettere å høvle av en "bule" nedover enn å justere på alle andre steder.

• Liker
Njurstenen og 1 annen
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Hvordan gikk det med taket, @Njurstenen ? Bilde?
Jeg ble skikkelig fornøyd og jentene har ikke klaget!
Monterte et nytt lag med glespanel som jeg festet taket i, endte med at jeg vater det litt grovt men det var nok.
Tregulv i taket med en stor, hvit papirlampe og fargerike dekorasjoner på veggene.

Veldig fornøyd! :cool:

• Liker
debjyotipaul og 1 annen
  • Laddar…
Njurstenen Njurstenen skrev:
Enig med deg, men vi har imidlertid installert tak i resten av huset vinkelrett på vinduene, så det er ikke bare min bedre halvdel som argumenterer for dette, det blir også en diskusjon om å være konsekvent, slik ble det i soverommet vårt som en referanse:
[bilde]
hei,

Fint tak. Hvilke paneler satte du opp?

• Liker
debjyotipaul
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.