Jeg skal feste en indre bjelke 45 x 170 for en terrasse mot en gammel husmur i hard betong. Tenkte å bruke ESSVE bolteksapander Golden Anchor (varmforsinket) for innfestingen. Ville vært takknemlig for tips om passende dimensjoner på bolten (holder for eksempel M10 x 134?) og passende cc-avstand langs bjelken (er 400 mm nok?). Ingen unormalt høye laster vil oppstå nærmest huset. Øvrige bjelker vil bli satt på ganske tett plasserte (ca 1,5 m) pilarer.

• Liker
imported_Benno
  • Laddar…
T
Om man leser spesifikasjonene for varmgalvanisert M10 (https://www.essve.com/sv/produkter/...er-golden-anchor/golden-anchor-varmforzinkad/) så kan man se at avhengig av monteringsdybde så tåler hver skrue 500-800 kg før den gir etter.
Det burde bety at du kan øke avstanden mellom skruene avhengig av hvor stor last som blir på bærebjelken. Du må se på hvordan egenvekt og tenkt last på terrassen vil bli og deretter sette skruer deretter. Jeg gjetter at det ikke kreves så mange skruer for å holde (avhengig av betongens kvalitet...) uten at nedbøying av bærebjelken er dimensjonerende.
Selv satte jeg min bærebjelke for terrassen i hullstein med 8mm skrue og plugg på c/c 600 mm og det er stumt.

Ja du gjetter nok helt riktig. Dekkets egenvekt er ubetydelig i sammenhengen (ca 30 kg per meter langs bjelken, om jeg inkluderer alt trevirke halvveis ut til andre bjelken). Maks last på denne flaten (1,0 x 0,65 m nærmest husveggen) vil sannsynligvis ikke overstige 200 kg. Om jeg fester en 45 mm regel med 81 mm boredybde (61 mm effektiv monteringsdybde) så tåler en M10/134 ekspansjonsbolt ca 725 kg tverrlast (i henhold til ESSVE's datablad). Så cc 600 eller til og med 1000 mm mellom boltene burde være mer enn nok.
Jeg har også brukt fasadeplugg (10/140) til et annet bygg, men da i tegl og ESSVE anbefaler jo ekspansjonsbolt eller betongskrue for betong. Den eneste ulempen med ekspansjonsbolten er kanskje at den er vanskelig å ta ut når den først sitter i veggen.
Takk for ditt svar.

• Liker
Testarn
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.