K
Hei

Skal snart reise vårt garasje, uisolert med 120 mm stamme og lurer på om ekspanderspiker ville fungere for å feste svillen i betongplaten..

Jeg tenkte å bruke Gunnesbo 8x110 men kan ikke finne noen opplysninger om hvilke krefter den er godkjent for.

Er det noen som vet?

Ekspanderspiker nevnes i nesten alle tråder om å feste sine vegger, men det er vanskelig å finne tydelig informasjon. Dere som har brukt ekspanderspiker, hvordan gjorde dere det? Hvor mange slo dere ned?

• Liker
tohau
  • Laddar…
De fleste bruker syllspiker i dag. Disse er betydelig tynnere enn expanderspiker. Kreftene er utrolig små ved syllen, bortsett fra kraften rett ned. En expanderspiker halvannen meter er omtrent passe.

Mikael_L
Du mener de der "rørhylsene" som ser ut omtrent slik?
Svart metallrørhylse for lettere montasje, som innvendige vegger. Tynn galvanisering, egner seg ikke godt for korrosive miljøer.

Tradisjonelt brukes de mest til lettere montering, typ innervegger.
Utdragskraften er ikke så veldig stor, i nærheten av 0,5 - 1 kN kan jeg tenke.

Tenker man seg å bruke disse for syll så må to ting vurderes. Eventuelle løftekrefter i bygningen, noe som avhenger av bygningens vekt, høyde, takkonstruksjon og størrelse. Men også vindforhold på stedet.
En lav, ikke altfor smal bygning med tungt tak av f.eks. betongstein har sjelden løftekrefter, da skal den stå i veldig utsatt posisjon.

Det andre å tenke på er korrosjon. Ekspanderspikeren tåler ikke mye i det hele tatt, som den er med bare tynn elforsinking og generelt tynt materiale.

Jeg vil nok allikevel slå et slag for at du kanskje bruker varmforsinket betongekspander, "som man pleier". :)
Vis vedlegget 68766

peternicklas
Min syll består av Lekablock. Jeg kjøpte ekspanderskruer for dette. Ca. 1/0,5 m. Garasjen har tålt både Gudrun og alt hva de heter. Bedre med mange klen enn få sterke.

• Liker
perola68
  • Laddar…
K
Takk så mye for deres svar. Årsaken til at jeg lurte var hovedsakelig at de anbefalte ekspanderspiker på trelastlageret.. Det føles dumt å kjøpe en så viktig del til bygningen på Biltema, men de ser jo ut til å ha både ekspanderbolt av ovennevnte slag og billige firkantbrikker!

Skal man bore akkurat så dypt som bolten skal nå eller skal man stoppe et par mm før så man må slå ned siste mm?

En pakke med 25 er nok til cc 80. Bygningen er lav men ikke så smal (mønehøyde 3 meter, saltak og ytterdimensjoner ca 5.3x8)

S
Kallebo skrev:
Takk så mye for deres svar. Årsaken til at jeg spurte, var hovedsakelig at de anbefalte ekspanderspiker på trelastlageret.. Det føles dumt å kjøpe en såpass viktig del til bygningen på Biltema, men de ser jo ut til å ha både ekspanderbolt av ovennevnte type og billige firkantskiver!

Skal man bore akkurat så langt ned som bolten skal nå, eller skal man stoppe et par mm før så man kan slå ned de siste mm?

En pakke med 25 rekker til cc 80. Bygningen er lav men ikke så smal (mønehøyde 3 meter, saltak og yttermål ca 5.3x8)
boredybde pleier å stå på pakningen

Mikael_L
peternicklas skrev:
Min syll består av Lekablock. Jag kjøpte ekspanderskruer for dette. Ca 1/0,5 m. Garasjen har tålt både Gudrun og alt hva de heter. Bedre med mange tynne enn få sterke.
Ja i LECA så finnes det jo ingenting som fester spesielt bra (Ankermasse og injektert betong er vel en klasse for seg her, men dyrt og plundrete), så da er det mange som ikke tar så mye last hver riktig melodi.

Pleier å bruke lecaskrue/lettbetongskrue, klart det raskeste da man slipper å bore, synes også det føles som det sitter godt sammenlignet med andre løsninger.

S
lettbetong avhengig av 60 eller 100 monteringsdybde 60 = tverr30kg trekk50kg. 100= tverr20kg trekk 80kg

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.