Hei!
Skulle trenge hjelp med hvor mye expanderbetong jeg må kjøpe.
Skal støpe benkeplate, tenkt å kjøpe Expanderbetong Weber Exm 702 Fin 20kg (https://www.k-rauta.se/produkt/expanderbetong-weber-exm-702-fin-20kg/7391479734705)
Benkeplaten skal støpes på plass, skal ikke vendes. L-vinkel, totalt ca 8 m lang, 80 cm bred og 4,5 cm høy.
Hvor mange sekker kan være nødvendig?
Noen dyktig som kan regne dette ut for meg?
Skulle trenge hjelp med hvor mye expanderbetong jeg må kjøpe.
Skal støpe benkeplate, tenkt å kjøpe Expanderbetong Weber Exm 702 Fin 20kg (https://www.k-rauta.se/produkt/expanderbetong-weber-exm-702-fin-20kg/7391479734705)
Benkeplaten skal støpes på plass, skal ikke vendes. L-vinkel, totalt ca 8 m lang, 80 cm bred og 4,5 cm høy.
Hvor mange sekker kan være nødvendig?
Noen dyktig som kan regne dette ut for meg?
288L vil det gå med.S Simon89 skrev:Hei!
Jeg trenger hjelp med hvor mye expanderbetong jeg må kjøpe.
Skal støpe en benkeplate, tenker å kjøpe Expanderbetong Weber Exm 702 Fin 20kg ([lenke])
Benkeplaten skal støpes på stedet, skal ikke vendes. L-vinkel, totalt ca 8 m lang, 80 cm bred og 4,5 cm høy.
Hvor mange sekker kan tenkes å behøves?
Noen flink som kan regne ut dette for meg?![]()
Du har fått to bra svar. Volumet regnes enklest ut ved å multiplisere lengde x bredde x høyde i dm så får du ut antall liter som kreves for å fylle formen. Med de opplysningene som du har angitt blir det 288l. Hver sekk gir ca 12l ferdig betong. Deretter bør man alltid ha en sekk ekstra så ut fra gitte forutsetninger kan det være passende med 2-3 sekker ekstra så mitt svar blir 27 stk.
Jeg håper du er klar over at det ikke blir noen lett støping hvis du skal støpe alt i ett stykke. Åpenheten på ekspanderbetong pleier å være ca 30 min. Du må rekke å blande, få ut i formen og banke formen skikkelig. Hvis du har en god betongblander og helst er 3-4 stk som hjelper til, vil det gå bra. Er du helt alene, gjetter jeg på problemer.S Simon89 skrev:Hei!
Jeg trenger litt hjelp med hvor mye ekspanderbetong jeg må kjøpe.
Jeg skal støpe en benkeplate, har tenkt å kjøpe Ekspanderbetong Weber Exm 702 Fin 20kg ([lenke])
Benkeplaten skal støpes på plass, skal ikke vendes. L-vinkel, totalt ca 8 m lang, 80 cm bred og 4,5 cm høy.
Hvor mange sekker kan tenkes å være nødvendig?
Er det noen flinke som kan regne ut dette for meg?![]()
Med ordentlig armering er det ingen problemer. Få til en ordentlig armring i forkant og helt doble lag nett i hjørnet.
Grunn hele platen først, men ingen betong mot forkanten og eventuell ho. Den gjør dere sist med toppningen. Da gjør det ingenting om det ikke blir vått i vått, og ingen støpeskjøt vil synes. Og som sagt. Minst 2 personer og helst 3. Sørg for å dekke ordentlig når dere har bearbeidet som dere skal.
Ser imidlertid ikke hensikten med ekspanderbruk. Ville kjørt med grovbetong og ekstra ballast og toppet med finbetong. Da har du også tid til å stålglatte overflaten.
Grunn hele platen først, men ingen betong mot forkanten og eventuell ho. Den gjør dere sist med toppningen. Da gjør det ingenting om det ikke blir vått i vått, og ingen støpeskjøt vil synes. Og som sagt. Minst 2 personer og helst 3. Sørg for å dekke ordentlig når dere har bearbeidet som dere skal.
Ser imidlertid ikke hensikten med ekspanderbruk. Ville kjørt med grovbetong og ekstra ballast og toppet med finbetong. Da har du også tid til å stålglatte overflaten.
Klikk her for å svare