Hei!

Jeg vurderer å åpne opp planløsningen noe og prøver derfor å finne ut om en innervegg mellom kjøkken/allrom (markert med rødt på tegningen) er bærende eller ikke.

Huset er et Eksjöhus bygget i 1967 og har W-takstoler/fackverkstakstoler. Som jeg har forstått det, pleier slike takstoler ofte å bære mellom ytterveggene, noe som burde innebære at innervegger normalt ikke er bærende. Samtidig ligger denne veggen ganske sentralt i huset, nesten som en hjertetvegg, så derfor ble jeg litt usikker. På seksjonstegningen vises ikke hjertetveggen.

Er det noen som kjenner til hvordan Eksjöhus bygget sine hus i denne perioden eller som kan gjøre en kvalifisert gjetning ut fra tegningen?

Takk på forhånd for all hjelp!

• Gulnet blåkopi av husplan fra 1967 med rød markering på innvendig vegg mellom kjøkken/oppholdsrom. Eksjöhus med W-takstoler.
  • Gulnet bygningsseksjonsplan fra et Eksjøhus bygget i 1967 med W-takstoler, viser tak- og gulvnivåer.
  • Loft med trekonstruksjon og W-takstoler, materialer spredt på gulvet.
BirgitS
Om takstolene er riktig dimensjonerte så finnes det ingen vegg som regnes som bærende på etasjeplanet under. Dog kan jo huset ha satt seg gjennom årene, og vegger blitt litt bærende uansett, og det innebærer at innertaket kan synke litt når man fjerner en vegg. Man kan dog ikke fjerne alle vegger ettersom visse vegger er stabiliserende.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.