Er litt bekymret for ekko i vår planlagte nybygging?
Har vært inne i et hus med høyt skråtak, og der var det vanvittig ekko til tross for møblering!?
Vi kommer til å ha stue/spisestue med hanebjelketak og eikeparkett. Tak av gips og malte vegger. Er livredd for å få et ekko i huset?
Hvordan gjør man det, eller går det an å på forhånd sikre seg mot at det skjer?
Er veldig takknemlig for deres meninger og erfaringer...
Har vært inne i et hus med høyt skråtak, og der var det vanvittig ekko til tross for møblering!?
Vi kommer til å ha stue/spisestue med hanebjelketak og eikeparkett. Tak av gips og malte vegger. Er livredd for å få et ekko i huset?
Hvordan gjør man det, eller går det an å på forhånd sikre seg mot at det skjer?
Er veldig takknemlig for deres meninger og erfaringer...
Skulle det være større risiko for ekko fordi det er høyt under taket? Hvorfor? Lydnivået burde vel snarere bli generelt lavere, fordi luftvolumet blir større og gangtider fra en refleksjon til en annen blir lengre. Dessuten får du færre parallelle flater, noe som burde redusere risikoen for stående bølger.
Ekko avhenger av to ting:
1. Flatene i rommet.
Harde, glatte flater reflekterer lyd bedre, dvs det tar lengre tid før det dempes, noe som fører til at det finnes flere lydbølger i rommet, som oppleves som et høyere lydnivå = ekko.
2. Rommets mål og form.
Har man "uhell" har rommet slike mål at lydbølgene forsterker seg selv, dvs det blir resonans og stående bølger i rommet. Siden vanlig samtale har bølgelengder på i størrelsesorden 10 cm burde rommets faktiske mål ikke spille noen rolle i det hele tatt, det er bare hell og uhell som spiller inn. Har man uhell flytter man bokhyllen en centimeter, så har man løst problemet. Hvis vegger, gulv og tak ikke er sammenføyd i 90o vinkel, blir fenomenet mindre, fordi det er kortere avstander der originalllydbølgen går (nesten) parallelt med den reflekterte.
Både foreldrene våre og vi selv har skråtak på overetasjen. De har lakkert parkett i halvparten og helt teppe i halvparten, åttitals sjøgrastapet på veggene samt paneltak. Vi har lakket tregulv, pussede vegger og paneltak. Ingen av oss har problemer med ekko. I leiligheten vi bodde i tidligere var det malte betongvegger, betongtak (flatt, takhøyde 240 cm) og fliser på gulvet i kjøkkenet. Når det rommet var tomt, ekkoet det godt der. Med spisebord/stoler, gardiner og tepper ikke i det hele tatt.
Eneste gangen jeg kan tenke meg praktiske problemer med ekko i et bostadsrom er små, kubiske eller nesten kubiske rom med veldig lite møblering og harde overflater.
Noe praktisk måte å simulere ekko på finnes ikke, så vidt jeg vet.
/ Fredrik
Ekko avhenger av to ting:
1. Flatene i rommet.
Harde, glatte flater reflekterer lyd bedre, dvs det tar lengre tid før det dempes, noe som fører til at det finnes flere lydbølger i rommet, som oppleves som et høyere lydnivå = ekko.
2. Rommets mål og form.
Har man "uhell" har rommet slike mål at lydbølgene forsterker seg selv, dvs det blir resonans og stående bølger i rommet. Siden vanlig samtale har bølgelengder på i størrelsesorden 10 cm burde rommets faktiske mål ikke spille noen rolle i det hele tatt, det er bare hell og uhell som spiller inn. Har man uhell flytter man bokhyllen en centimeter, så har man løst problemet. Hvis vegger, gulv og tak ikke er sammenføyd i 90o vinkel, blir fenomenet mindre, fordi det er kortere avstander der originalllydbølgen går (nesten) parallelt med den reflekterte.
Både foreldrene våre og vi selv har skråtak på overetasjen. De har lakkert parkett i halvparten og helt teppe i halvparten, åttitals sjøgrastapet på veggene samt paneltak. Vi har lakket tregulv, pussede vegger og paneltak. Ingen av oss har problemer med ekko. I leiligheten vi bodde i tidligere var det malte betongvegger, betongtak (flatt, takhøyde 240 cm) og fliser på gulvet i kjøkkenet. Når det rommet var tomt, ekkoet det godt der. Med spisebord/stoler, gardiner og tepper ikke i det hele tatt.
Eneste gangen jeg kan tenke meg praktiske problemer med ekko i et bostadsrom er små, kubiske eller nesten kubiske rom med veldig lite møblering og harde overflater.
Noe praktisk måte å simulere ekko på finnes ikke, så vidt jeg vet.
/ Fredrik
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Det finnes perforerte gipsplater, type Gyproc Gyptone som absorberer lyd hvis man gjør det riktig på baksiden av gipsen. Regn med at det blir dyrt.
Ellers kan jeg bekrefte at de fleste nybygde hus med mønetak har en ubehagelig ekko og etterklang.
Ellers kan jeg bekrefte at de fleste nybygde hus med mønetak har en ubehagelig ekko og etterklang.
Ved besøk hos venner i sommer, med høyt under taket, opplevde jeg huset deres som litt 'glammigt'. For all del også pent, lyst og luftig, men det er høyst tvilsomt om jeg ville valgt å bygge på den måten. Men smaken er jo som baken...
En god venn av meg bygde nytt kjøkken for noen år siden. De åpnet opp mellom det gamle kjøkkenet og stua, byttet takstoler til saltak og det er totalt ca. 65 m2. Det ekker noe kopiøst der, vi kvier oss for å besøke fordi man er helt utslitt etter noen timer. Nå har de prøvd å gjøre noe med det og kjøpt lydabsorbenter for nesten 9000:- og det er marginalt bedre... Så som svar på ditt spørsmål, Ja det kan ekke noe så inn h-vetet....
Nå blir jeg nervøs
Vi skal jo for svarte skrive på i uka og har ikke trodd at det blir et problem med eko tidligere,,,? Men nå begynner jeg å tvile? Er det virkelig slik at det ikke går an å gjøre noe med det initialt uten spesialgips osv?
Føles ikke som om vi er så sugne på å tegne om hele huset liksom.
Mer meninger og erfaringer raskt takk.
Vi skal jo for svarte skrive på i uka og har ikke trodd at det blir et problem med eko tidligere,,,? Men nå begynner jeg å tvile? Er det virkelig slik at det ikke går an å gjøre noe med det initialt uten spesialgips osv?
Føles ikke som om vi er så sugne på å tegne om hele huset liksom.
Mer meninger og erfaringer raskt takk.
Var det noen som så Engineering Connections på Discovery her om uken? De hadde med akustikeren som hadde vært med og tegnet nye Wembley. Han demonstrerte akustikk ved å erstatte harde vegger med speil og deretter lyse med en lommelykt. Hvis lyden (strålen) kom tilbake til samme punkt når man dreide rundt lampen, så hadde man et problematisk ekko.
Hei, jeg har også tenkt å bygge et ryggåstak. Hvordan ble det for deg? Ble det ryggåstak og hvordan er i så fall lydnivået?
Hvor stort er rommet og hvor høyt er det til høyeste punkt i taket? Mvh Mimmi
Hvor stort er rommet og hvor høyt er det til høyeste punkt i taket? Mvh Mimmi
Klikk her for å svare