Jeg har tenkt å felle et antall eiker i min skog i vinter, er det noen som kan gi tips om den beste måten å tørke eik på. Skal tømmeret ligge stablet en tid før man skjærer det til planker eller kan man skjære direkte etter fellingen?

Åsa Lund
Ifølge min onkel skal man sage tørket virke for at plankene ikke skal slå seg etterpå. Hvis man feller trær med løv på, hjelper bladene til med å trekke ut fuktigheten fra treet.

Takk for svar, jeg har alltid trodd at man skal felle trærne når det er kaldt om vinteren da det ikke finnes sevje i treet. Kanskje en bra idé å felle på denne tiden av året... men mye styr med masse løv blir det jo.

Åsa Lund
Akkurat derfor man feller om vinteren tror jeg
Enklere
Skal man ha virket til ved er det ikke det samme å tørke før bearbeiding som for virke

Planker skal helst sages direkte. For akkurat eik (som motstår råte relativt bra) spiller det ikke så stor rolle om det går et år fra den felles til man sager planker av stokkene, men det er ingen fordel med å gjøre det heller. En hel stokk tørker utrolig langsomt om den i det hele tatt gjør det. Det du skal tenke på er å forsegle snittflatene på hver stokk så snart som mulig etter at den felles for å redusere risikoen for tørkesprekker ved endeveden. Når plankene er saget skal de stables med mellomlegg og beskyttes mot nedbør, og deretter lufttørkes først utendørs i ett eller flere år, og til slutt innendørs vinterstid i noen måneder for å få det tørket til snekkerkvalitet.

Takk for tipsene...tror at jeg feller eiketrærne nå i vinter og sager dem opp til planker. Jeg har renovert en "tørkvind" uthus hvor jeg kan strø og stable ganske mye trelast. Jeg vet at møbeltørr trelast skal ha en fuktighetsgrad på 8-12%, men hvor mye eller lite bør det være for å legge et gulv innendørs for eksempel? Og tar det 10 år å tørke, så får det vel bli barnebarna som får legge gulvet...ha ha

Charly Lima Charly Lima skrev:
Takk for tipsene...tror at jeg feller eikene nå i vinter og sager dem opp til planker. jeg har renovert en "torkvind" uthus hvor jeg kan strø og stable ganske mye treverk. Jeg vet at møbeltørt treverk skal ha en fuktighetsgrad på 8-12% men hvor mye eller lite bør det være for å legge et gulv innendørs f.eks? og tar det 10 år å tørke så får det vel bli barnebarna som får legge gulvet...ha ha
Et gulv innendørs er noe av det treverket som trenger å være aller tørrest. Spesielt hvis du skal ha gulvvarme under.

Det er tykkelsen som styrer hvor lang tid det tar (og også varme, luftfuktighet og luftomsetning), men hvis vi tenker oss 25 mm tykke gulvplanker så kan de tørkes på ett år uten problemer. Men du bør betenke at i et uoppvarmet uthus tørker det nesten ikke i det hele tatt oktober -> feb, i hvert fall ikke i sørlige Sverige. Sag det nå i vinter og strø det opp i ditt uthus. Fram mot senhøsten neste år bør du ta det inn i et oppvarmet rom for å kunne tørke ned den siste biten, fra 17-18% ned til <10%. I så fall bør du kunne legge gulvet fram mot apr-mai 2021.

Hvor er du, CL? Hvis du er i nærheten, kan vi være interessert i noen planker når de har tørket, om du har til overs.

V vectrex skrev:
Et gulv innendørs er noe av det treverket som trenger å være aller tørrest. Spesielt hvis du skal ha gulvvarme under.

Det er tykkelsen som styrer hvor lang tid det tar (og også varme, luftfuktighet og luftomsetning) men hvis vi tenker oss 25mm tykke gulvplanker så kan de tørkes på et år uten problem. Men du bør tenke på at i et uoppvarmet uthus tørker det nesten ikke i det hele tatt oktober -> feb, i hvert fall ikke i sørlige Sverige. Sag det nå i vinter og stable det opp med strø i uthuset ditt. Mot sensommeren neste år bør du ta det inn i et oppvarmet rom for å kunne tørke det ned den siste biten, fra 17-18% ned til <10%. I så fall bør du kunne legge gulvet mot april-mai 2021.
Takk for tipset. Hvor tørt skal treverket være om man vil renovere et uoppvarmet uthus låve f.eks?

kashieda kashieda skrev:
Hvor er du, CL? Hvis du er i nærheten kan vi være interessert i noen planker når de har tørket, om du har noen til overs.
Jeg befinner meg på grensen mellom Blekinge og Småland, ta kontakt på dette forumet i begynnelsen av 2020 da vet jeg hvor mye virke jeg har og hvor mye jeg kan avse.

• Liker
kashieda
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.