Hei,

Vi skal bygge om et rom til gang. I dag er det et parkettgulv på sponplate, derunder 80mm isopor og Siporex bjelkelag. Under finnes det en delvis oppvarmet kjeller. Bygget som en utvidelse på 70-tallet.

Nå vil jeg gjøre om så det blir flisgulv med vannbåren gulvvarme. Kan man legge dette som en flytende konstruksjon lignende dagens flytende? Eller må man for eksempel bygge opp gulvet i stedet?

Det finnes jo tynne gulvvarmekassetter, men går disse å legge flytende?

Rummet er på ca 11 kvm.

Hei hempularen.

For å få et virkelig bra flisgulv mener jeg at man bør om mulig velge å legge flisene på en betongkonstruksjon.

Med den informasjonen jeg har fått i innlegget ditt synes jeg den beste løsningen i deres tilfelle bør være å legge en noe tynnere isolasjon (50mm) og deretter støpe et overbetonglag med sprekkarmering i. Da får dere friheten til enten å støpe inn vannbåren gulvvarme eller legge en elektrisk d:o oppå betongen.

Man kan også velge å legge opp bjelker og legge gulvgips som underlag for flisene.
Men dette er en metode jeg anser som en nødløsning når man har trebjelkelag. Dere har jo en fin stamme av siporex som passer bra å støpe på.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.