Vi bygger løsvirkehuset i to plan, passivhusstandard på alt. Huset er reist med stenderverk og vindtett, omtrent slik.

Vi vil ferdigstille kun underetasjen for å flytte inn så raskt som mulig, og deretter fortsette ganske direkte med overetasjen.

Vi skal isolere med løsull (ekofiber)
Jeg vurderer muligheten for å slippe å ordne vegger, plast, takgips osv. på overetasjen nå.
I stedet ville jeg sprøyte veggene kun i underetasjen, samt fylle mellombjelkelaget med isolasjon nå.
I neste fase kan tak og vegger i overetasjen isoleres når jeg får det ferdig senere.

Hva ville dette ha for konsekvenser med tanke på varme, fuktighet osv.?

• Liker
riob
  • Laddar…
Hva sier byggetillatelsen?

Flöjten5 skrev:
Hva sier byggetillatelsen?
Kommunen har lovet å gi en "sluttbeskjed" kun for underetasjen slik at vi kan flytte inn, overetasjen (samt også garasjen) får de ta senere når de er klare.

Så derfor er spørsmålet nå hva som vil skje rent byggeteknisk om man hadde en uisolert overetasje, seg i et halvt år eller et år?

Mikael_L
Plast i etasjeskillere på den varme siden av isolasjonen, så går det bra.

Er du imot å ha plast der når huset er ferdig, så får du nøye deg med vindsperreduk eller dampbrems eller noe.

Mikael_L skrev:
Plast i mellomgulvet på varme siden av isoleringen, så går det bra.

Er du imot å ha plast der når huset er ferdig, så får du nøye deg med vindsperre eller dampbrems eller noe annet.
Det høres rimelig og enkelt ut. Imidlertid kan jeg ikke overse konsekvensene av å ha plast mellom etasjene når alt er ferdig. Hva er fordeler og ulemper med det?

Mikael_L
Jeg tror ikke det er noen ulemper med det.
Det er defakto så det blir i de aller fleste hus som oppføres med uinnredet overetasje, når overetasjen så innredes. Ikke er det noen som vil rive ned alt innertaket i huset bare for å fjerne plasten.

Selv la jeg målarskyddspapp der, men vi har bare en sval overetasje, ikke kald med utendørsklima, så litt fuktvandring gjennom bjelkelaget spiller nok ingen rolle her. ;)

Men vent nå!

Om du har ekofiber (cellulose, lin eller noe lignende) er det vel fordi du ikke vil ha plast i vegger og tak?

Eller er det noe jeg ikke har forstått?

Nå vet jeg selvfølgelig ikke hva "passivhusstandard" er.
Er det en fastsatt standard, eller betyr det bare godt isolert?

Viktig er det nok at du har fungerende ventilasjon i boarealene, så fuktigheten håndteres og transporteres bort på en god måte.

Er det mulig å oppnå passivhusstandard med løsull?

M
KnockOnWood skrev:
Nå vet jeg selvfølgelig ikke hva "passivhusstandard" er.
Er det en fastsatt standard, eller betyr det bare velisolert?
"De svenske normene for passivhus er at tilført effekt ikke får overstige 10 W per kvadratmeter for flerbolighus og 12 W per kvadratmeter for frittliggende hus, ved dimensjonerende uteklima. I nordlige klimasoner økes dette med 4 W per kvadratmeter."

wikipedia

miksil skrev:
"De svenske normene for passivhus er at tilført effekt ikke må overstige 10 W per kvadratmeter for flerbolighus og 12 W per kvadratmeter for frittstående hus, ved dimensjonerende uteklima. I den nordlige klimasonen økes dette med 4 W per kvadratmeter."

wikipedia
Takk, jeg har nå lest wiki-artikkelen.

Og dette tror jeg ikke er en svensk "standard" eller "norm", det er virkelig påfunn, som brukes til et eller annet formål, antagelig for markedsføring. Av hva? Kanskje dyre konsulenttjenester. Her var ganske nylig en fyr som var sertifisert passivhusekspert. Det er nok noe man kan tjene penger på.

"De svenske normene for passivhus er at tilført effekt ikke må overstige 10 W per kvadratmeter for flerbolighus og 12 W per kvadratmeter for frittstående hus, ved dimensjonerende uteklima."

10 Watt? 12 Watt? Skal det være gjennomsnittlig effektbehov over året?
12 x 24 x 365 / 1000 = 105 kWh/m2 er jo langt over byggekravene på 55 kWh/m2 per år.
Og hvor blir det av "husholdningsel" og varmtvanns-strømmen? Skal de regnes inn eller ei?

Enten regner jeg feil eller så er det noe jeg ikke forstår.

Mitt hus, som absolutt ikke er noe "passivhus" bruker i gjennomsnitt mindre enn 6 Watt/m2. Inkludert alt.

"Passivhusstandard" for oss er godt isolert og tett, med FTX-ventilasjon. Såpass mye isolasjon og lave u-verdier at huset holdes varmt ved hjelp av husholdningsstrøm og kroppsvarme. Derimot følger vi kanskje ikke 100 % de normer som er satt av "noen" i Sverige for at huset av disse puritanerne vil kunne kalles et passivhus. Nåvel. Dermed kan kanskje den diskusjonen overlates til fordel for emnets problemstilling.

Et passivhus bygges (i alle fall av oss...) supertett med dampsperre på den varme siden av isolasjonen. Vi skal altså ha plast på innsiden av veggene som går ubrutt over i taket når det er ferdig. Så bygges vel de fleste hus i dag, men nøyaktigheten varierer så klart. Ventilasjonen håndteres av et FTX-system der innkommende luft varmes opp via en varmeveksler av den utgående.

Mikael_l klarte som vanlig å sette fingeren på det viktige:
Jeg tror ikke det er noen ulemper med det.
Det er defacto slik det blir i de aller fleste hus som oppføres med uinnredet overetasje, når overetasjen så innredes. Ingen vil ta ned alt innertaket i huset bare for å fjerne plasten.

Så godt sagt, det finnes jo mengder med huseprodusenter som overlater huset med uinnredet overetasje til sluttkunden. Men min gjetning er vel likevel at de plastret og isolerer hele veien opp da, og ikke gjør på den måten jeg tenkte.

Spørsmålet er også om man kan klare å plastre bjelkelaget så godt at ingen fukt trenger opp. For eksempel ved åpningen for trappen kan det bli vanskelig.

Det blir nok til å tenke ytterligere en gang til før beslutning tas.

KnockOnWood skrev:
.

"De svenske normene for passivhus er at tilført effekt ikke får overstige 10 W per kvadratmeter for flerboligbygg og 12 W per kvadratmeter for frittliggende hus, ved dimensjonerende uteklima."

10 Watt? 12 Watt? Skal det være gjennomsnittlig effektbehov over året?
12 x 24 x 365 / 1000 = 105 kWh/m2 er jo langt over byggekravene 55 kWh/m2 og år.
Og hvor blir "husholdningsstrøm" og varmtvann-el av? Skal de regnes inn eller ikke?
Jeg tror det betyr at ved den kaldeste utetemperaturen så får man ikke tilføre mer enn disse 10 eller 12w per kvm. Om det så innebærer at man må strupe peisen når man setter i gang komfyren for å lage mat vet jeg ikke (trolig ikke). Men det er altså ikke gjennomsnittsforbruk, men toppforbruk.

Selv om du plastret inn, er det veldig viktig at du tetter til trappehullet og andre ev. passasjer mellom etasjene, ellers vil du få muggskader på overetasjen.

• Liker
KnockOnWood
  • Laddar…
Må bare passe på å gratulere Hempularen med innlegg nr 20 000!

• Liker
KnockOnWood
  • Laddar…
Overetasjen i mitt hus er stort sett uisolert og uinnredet. Det er et rom med isolerte vegger og tak. Det har nok sett slik ut siden huset ble bygget i 1948 :) (jeg flyttet inn forrige sommer). I vinter når det var som kaldest ute, var det noen minusgrader der oppe. Det er ingen plast mellom etasjene. Bare sponisolasjon ca 15-20 cm. Ved trappen er det bare en vanlig innerdør i underetasjen som holder kulden oppe.

Det finnes ingen spor av mugg, bortsett fra på et lite sted der det var en lekkasje i taket. (Det var ingen skader i gulvet under lekkasjen) Overetasjen i huset mitt er jo veldig luftig og ikke tett i det hele tatt, så det er vel kanskje derfor det har klart seg gjennom alle årene.

Det skal uansett bli moro å innrede der en gang i fremtiden, men først må jeg få orden på alt annet. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.