4.710 lest ·
17 svar
5k lest
17 svar
Effekter av å la overetasjen forbli uisolert for å raskere kunne flytte inn
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Da ser vi nok omtrent likt på det der med passivitetmartinradbo skrev:"Passivhusstandard" for oss er velisolert og tett, med FTX-ventilasjon. Så pass mye isolering og lave u-verdier at huset holdes varmt ved hjelp av husholdningsstrøm og kroppsvarme. Derimot kanskje vi ikke til 100 % følger de normer som er satt opp av "noen" i Sverige for at huset for disse puritanerne vil kunne kalles et passivhus. Nåvel. Dermed kan kanskje den diskusjonen forlates til fordel for emnets spørsmål...
Velisolert, gode vinduer, enkle fornuftige installasjoner.
Og unnskyld at jeg sporet av
Det der med trapp, loft og isolasjon har jeg/vi løst på en annen måte.
Vi trenger ikke mer boareal enn markplanets 108 m2, vi er bare to med "utflyttede" barn.
Men vi har en god loftsetasje, det er ca 70 m2 mellom støttebena da vi må ha minst 38° takvinkel.
Det brukes bare som lager og midlertidig som gjesterom.
Så vi har en utvendig trapp på en gavl. Det er ingen luftlekkasjer fra bolig til loft.
Og ingen forstyrres av denne byggemåten her ute på landsbygda heller
Den dagen vi selger er det plass til å sette en trapp inne i hallen.
Det er forberedt plass for det om ønskelig.
Det viktigste med din midlertidige lofts-/bjelkelagskonstruksjon tror jeg er å få det vindtett,
slik at ikke varm fuktig luft lekker opp til det kalde loftet.
Og hvordan det løses avhenger jo av hvilket materiale dere velger til innertaket.
Store plater - tett og bra
Smalere bord - mer lekkasje
Om det deretter er "damptett" betyr nok ikke så mye.
Kanskje tross alt det enkleste er å sette plastfolie.
Den gjør jo ingen skade når så loftet innredes.
Vi har bygd akkurat slik. Kjelleren først, med igjenbommert og isolert trappehull til etasje 1. Bodde slik i 2 år. Deretter 2 år til før vi åpnet til etasje 2. Det er i begge tilfeller 220mm mineralull-isolerte bjelkelag uten plastfolie. Nå la vi ikke spongulv på bjelkelagene før det var tid for å ferdigstille, så der var det inspeksjonsmulighet. Det var ingen problemer med denne fremgangsmåten.
Vi har mekanisk avtrekk som bare har sugd luft fra de områdene vi har bodd på.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 innlegg
Jeg har grublet mer på dette og heller mot at det fungerer uten plast i etasjeskillerne.ronolo skrev:Vi har bygget akkurat slik. Kjelleren først, da med igjenbommet og isolert trappehull til plan 1. Bodde slik i 2 år. Deretter 2 år til før vi åpnet til plan 2. Det er i begge tilfeller 220mm mineralull-isolerte etasjeskiller uten plastfolie. Nå la vi ikke spongulv på etasjeskillerne før det var tid for å ferdigstille, så der var inspiserbart. Det var ingen problemer med denne fremgangsmåten.
Flere argumenter for det:
1. Den uinnredede overetasjen har ingen plast overhodet, bare vindsperren innenfor luftspalten. Også taket er gjennomtrengelig (takduk som puster). Eventuell fuktighet burde dermed komme ut.
2. Med vanlige tak-gipsskiver i underetasjen kan det ikke være mye fukt som i praksis finner veien opp. Trappehullet vil være stengt uansett for å hindre bygningsstøv fra overetasjen i å finne veien ned.
3. Dyktig FTX-ventilasjon som kan kjøres litt forsterket hvis det trengs.
4. Isolering og plastlegging av overetasjen begynner nesten umiddelbart etter innflytting.
Punkt 4 kanskje det sterkeste argumentet...
Men jeg kunne nok for sakens skyld ta litt vindsperre og legge i etasjeskille.
Klikk her for å svare