Har et Myresjöhus fra 1940-tallet.

Huset er opprinnelig pusset med kalkpuss på vassmatter og under det stående treplank.

År 1978 pusset forrige eier om huset med edelstøtpuss KC-puss. Så vidt jeg vet er dette ikke helt rett utført, men det var det på 1970-tallet.

Når jeg skal pusse om huset, skal jeg da slå ned all støtpuss? og deretter bruke kalkpuss. Eller kan jeg pusse videre med ny støtpuss (KC-puss)?

Finnes det noen som har hatt samme problem?
 
Hei Harrys,

Takk for ditt svar, min konklusjon er å reparere pussen først med kalkpuss og deretter med KC-sprutpussen. Jeg har en manuell pussmaskin for sprutpussen (Optiroc Serpo 201).

Ved en ommuring av hele eiendommen har du oversikt over hva det ville koste å ansette en fagmann for å bytte til kalkpuss? Kalkpussen er revert på vassmatter mot plank. Hvis du også har informasjon om hva en ommuring med KC-puss ville koste, er jeg takknemlig.

Pussyten er ca 300 kvm
 
Sitter KCputsen der er det vel ingen grunn til å fjerne det? Blir jo så veldig dyrt om alt skal tas ned.

Er man ikke bygningsvernfanatiker kan man jo bare reparere det som er dårlig?!
 
harrys skrev:
Enig, man kan jo bare reparere. Men spørsmålet er hvor holdbart det blir med KC-puss på kalkpuss i lengden??? Man trenger vel ikke være byggningsvernsfanatiker for å ønske å ha huset helt og fint.
Nei, for all del. Men samtidig er det en veeeeldig stor kostnadsforskjell mellom å reparere og å gjøre om. Hvis hoveddelen av pussen fortsatt sitter etter 30+ år, så vil den nok gjøre det i fremtiden også.

KC-pussen kan faktisk være såpass hard at den er løs, men sitter fast likevel! :)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.