Jeg har hatt noen reglar liggende i garasjen noen måneder. Skulle bruke disse i dag og ser da følgende hull:

En treplanke med flere små hull i en betonggulv, omgitt av fallne blader.

En treplanke med flere hull og en tommestokk som måler avstanden. Hullene ser ut som boremerker, muligens fra et insekt.

Noen som vet hva dette er?
Trenger jeg å være bekymret for at jeg har fått inn noe ubehagelig i garasjen og eventuelt i øvrige huset?

j.f.s
Googler man så ser det ut som hull laget av husbukk. Jeg er dog ingen ekspert så kan så klart være helt feil.

Edit: skulle kunne være denne http://www.anticimex.com/sv/se/Privat/Skadedjur/Skadedjurskategorier1/Angriper-virke1/Praktbaggar/

Sist redigert:
Kan også være Hestmaur eller Stripet tregnager.
Sjekk nøye annet treverk i nærheten og kontakt helst Anticimex, så de kan konstatere at det ikke er større skade på selve huset.

Fantes det ikke hull tidligere, for det ser ut som de har blitt høvlet etter at hullene har blitt til. Og fra det jeg kan se, ser det ut til at de finnes i forbindelse med at det er blåtre. Hvor har du kjøpt virket?

Andersson: jeg har ikke sett dem tidligere, men jeg er enig med deg i at det ser ut til å ha vært før virket ble høvlet. Spørsmålet bør kanskje presiseres til: Finnes det risiko for at dyrene blir værende i treet etter at de har sluttet å spise av det?

Litt usikker på hvor akkurat dette virket ble kjøpt, har et par forskjellige steder jeg pleier å handle på, så vil ikke ta sjansen hvis det er feil..

Det kan meget vel finnes larver inne i virket. Det er jo uansett ødelagt så kutt og kløyv litt biter så får du svaret på om larvene finnes fortsatt. Blått tre og skadet virke skal sorteres bort allerede ved sagbruk/høvleri så min fundering var om det var kjøpt privat av noen mindre hjemmesager som ikke hadde vært så nøye.

Det der ser ut som skader etter blåhjon. Virket er trolig saget av tørrgran.... Insektene lever neppe lenger

Det kommer fra en av de større kjedene i landet, så det er ingen hjemmelager som har spart.
Snarere dårlig kontroll på storverket skulle jeg tro :)

Jeg har ikke funnet noen insekter, så jeg føler meg rolig. Men selvfølgelig bruker jeg ikke de bitene som ser minst påvirket ut..

Blåhjon har jeg hatt hjemme men bare i kløvet tørrved for fyring. Du kan uten problem høre larvenes gnaging.
Kapp opp på noen steder for å se om det finnes larver, ellers så klekkes de på våren og blir blåsvart bille.
I min kløvede ved tok det to sesonger før de forsvant.

Har kastet ut trestykket jeg fant dem i, hvis de fortsatt lever får jeg håpe jeg har funnet alt! :)

Takk for den beroligende hjelpen!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.