Har en tomt i Stockholms skjærgård og har akkurat lagt ut sprengstein mot berg ved strandlinjen og deretter lagt sprengsteiner ovenpå med en helling på kanskje 1:2 til en høyde på 1,8 meter. Steinene nederst veier nok 0,5 til 2 tonn langs hele strandlinjen. Alle ligger på berg som er 0,2 til 0,5 meter under vannoverflaten. Noen steiner ligger "optimalt" med en bergkam som støtte, dvs i en lokal "grop" i berget. Andre ligger på slett berg eller til og med berg som heller svakt utover. Jeg tror disse kan bli dratt bort av isen til vinteren da det finnes flere kvadratkilometer åpent vann utenfor.

Har planer om å støpe sammen sprengsteinene med hverandre ved først å "armere sammen dem" med 16 mm armeringsjern og deretter støpe. Jeg skulle også ønske å støpe klosser av betong på berget ved det svakt hellende berget som mothold for sprengsteinene. Disse klossene må naturligvis forsterkes og forankres fast.

To spørsmål:

1) Når jeg ankrer fast mine 16 mm armeringsjern i berget, bør jeg da bruke ankercement (eller ankermasse) i borehullene eller er det nok å slå i armeringsjernene og så la betongen utgjøre korrosjonsbeskyttelse?

2) Kjenner noen til en passende ankermasse. Det finnes mange på markedet (f.eks. Sika AnchorFix-1 Hurtig-herdende ankermasse) men jeg vil ikke ta sjansen.

Tror dere at min fremgangsmåte ovenfor fungerer eller har dere andre ideer? Takk for svar.

Mvh
/Björn

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.