H henryry skrev:
Høres fornuftig ut. Men er ikke tanken med platonmatte at det ikke skal komme inn noe vann i platene? Da er det vel et "tørt rom"?
Ja men da kreves Platon også på utsiden av celleplasten. Da forsvinner hele poenget og det er enklere, og sannsynligvis billigere, å sette Pordrän eller lignende plate som er laget for formålet.

H
GoC GoC skrev:
Ja men då krävs Platon även på utsiden av celleplasten. Da forsvinner hele poenget, og det er enklere, og trolig billigere, å sette opp Pordrän eller lignende plate som er laget for formålet.
Kanskje det, men pordrän-platene koster cirka 2-3 ganger mer enn s100. Nåvel…

H henryry skrev:
Kanskje det, men pordränskivene koster cirka 2-3 ganger mer enn s100. Nå vel…
Så er det nok, men gjerrigheten kan bedra visdommen. Vanlig celleplast er som en vettextrasa, bare at den tar litt lengre tid på seg til å suge opp vannet.

• Liker
henryry
  • Laddar…
Staffans2000
GoC GoC skrev:
Så er det nok, men gjerrigheten kan bedra visdommen. Vanlig celleplast er som en Vettextrasa, bare at den tar litt lengre tid på seg å suge opp vannet.
Den tar mye lengre tid. I en dam så jeg en Frigolittplatebit flyte rundt i minst ti år. Så likt Vettexduker er de ikke.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Den tar mye lengre tid. I en dam så jeg en Frigolittskivebit flyte omkring i minst ti år. Så lik Vettex-kluter er de ikke.
Trykk ned frigolitten under vannet, den flyter jo ikke opp langs kjellerveggen :)
Og du bygger helst ikke en flytebrygge med eps cellplast som flyteelement.

Staffans2000
GoC GoC skrev:
Trykk ned isoporen under vannet, den flyter jo ikke opp langs kjellerveggen :)
Og du bygger helst ikke en flytebrygge med eps celleplast som flyteelement.
Det kan så være, men den suger likevel ikke til seg vann som en Vettexduk.

Selv har jeg beskyttet min nybygde kjellervegg som kan lignes ved en mållinje etter et utforrenn. 50m. Bratt bakke kolliderer med min kjellervegg. Motstanden består av lecablokker, vanlig isopor og ytterst Platonmatte. Enda så lenge er kjelleren knusktørr.

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det må så være, men den suger likevel ikke til seg vann som en Vettexduk.

Selv har jeg beskyttet min nybygde kjellervegg som kan lignes ved en målgang etter et utforløp. 50m. Bratt bakke kolliderer med min kjellervegg. Motstanden består av lecablokker, vanlig isopor og ytterst Platonmatte. Foreløpig er kjelleren knusktørr.

Staffan
Så klart at det fungerer da du har platonmatten ytterst. På samme vis som man har hjelmen på hodet for å beskytte den myke halvsenile massen innenfor skallebenet. Din isopor vil nok fortsette å være tørr og beskyttet mot ytre påvirkning. Pordrän og lignende er alt i ett og blir trolig billigere om man er helt upraktisk og trenger å kjøpe tjenesten. Færre momenter å feste en pordränplate, rulle ut litt markduk og fylle mot. Isopor, lime fast, feste den uregjerlige platonmatten og deretter gjenfylle. Tid er penger :)
Men du legger ikke eps celleplast ytterst med fuktig jord motfylt. Da blir det litt bakvendt.

• Liker
Staffans2000
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.