Hei,
Kjelleren hos oss er fuktig, og vi vil gjerne ha det som et oppholdsrom. Derfor vil vi gjøre en drenering. Har noen spørsmål som jeg ønsker å få svar på.
Hvordan er det å begynne å drenere nå i oktober-november? Er det for fuktig, og bør vi vente til våren? Eller kanskje det ikke spiller noen rolle?
Vi har en påforet gipsvegg der svillen ifølge besiktigelsen ble målt til ca. 24 % (målt for ca. 1 år siden). Det anbefales vel å rive ned gipsveggene og male? Noe mer?
Nå til mitt egentlige spørsmål: hvilken type fuktmatte bør vi isolere med? Har hørt om isodrän, er det noe annet å anbefale? Har også lest at fiberduk er bra, stemmer det?
Hva mer skal vi tenke på angående dreneringen?
Noe mer vi bør tenke på hvis vi vil lage oppholdsrom i kjelleren?
Takk for alle svar!!
Kjelleren hos oss er fuktig, og vi vil gjerne ha det som et oppholdsrom. Derfor vil vi gjøre en drenering. Har noen spørsmål som jeg ønsker å få svar på.
Hvordan er det å begynne å drenere nå i oktober-november? Er det for fuktig, og bør vi vente til våren? Eller kanskje det ikke spiller noen rolle?
Vi har en påforet gipsvegg der svillen ifølge besiktigelsen ble målt til ca. 24 % (målt for ca. 1 år siden). Det anbefales vel å rive ned gipsveggene og male? Noe mer?
Nå til mitt egentlige spørsmål: hvilken type fuktmatte bør vi isolere med? Har hørt om isodrän, er det noe annet å anbefale? Har også lest at fiberduk er bra, stemmer det?
Hva mer skal vi tenke på angående dreneringen?
Noe mer vi bør tenke på hvis vi vil lage oppholdsrom i kjelleren?
Takk for alle svar!!
Pordrän eller isodrän fungerer like bra. Det er de som foretrekker helt fuktsperrede kjellervegger og da bruker man platonmatte og cellplast. Hva som er best vil du få mange meninger om. Fiberduk inngår i pordrän/isodrän-systemet for å hindre jord osv i å komme inn i platene. Det er ingen isolasjon i seg selv.
Når ble huset bygget? Er grunnmuren isolert i det hele tatt?
Et annet tips er å vurdere om ikke vann og avløp skal byttes samtidig. Det er ofte ikke så mye ekstraarbeid når gravemaskin osv allerede er der.
Når ble huset bygget? Er grunnmuren isolert i det hele tatt?
Et annet tips er å vurdere om ikke vann og avløp skal byttes samtidig. Det er ofte ikke så mye ekstraarbeid når gravemaskin osv allerede er der.
Det er helt feil uttrykk å drenere, ikke i det hele tatt det det handler om. Det handler om å enten fuktsperre veggen på utsiden gjennom et tett lag av asfalt, som man gjorde før. Eller å legge på en platonmatte. Samme funksjon, dvs fukten forhindres å komme inn gjennom betongen. Alternativet er å isolere veggen på utsiden og gjennom det forvise fukten til isolasjonsmaterialet. Det er den sikreste metoden om du vil innrede kjelleren og ha oppvarmet. Men det har egentlig ingenting med dreneringen å gjøre. Jeg vil påstå at mange bytter ut velfungerende dreneringsledninger når det eneste problemet er en asfaltstrøk av kjellerveggen som har blitt utslitt. Så ikke drenere om, men forbedre veggens fuktskydd eller tilpasse det for ny bruk av kjelleren er ifølge meg det korrekte.
Huset er bygget -69 og ikke isolert fra før.H henryry skrev:Pordrän eller isodrän går like bra. Det finnes de som foretrekker helt fuktspærrede kjellervegger og da bruker man platonmatte og cellegummi. Hva som er best vil du få mengder av meninger om. Fiberduk inngår i pordrän/isodrän-systemet for å hindre jord osv i å komme inn i platene. Det er ingen isolering i seg selv.
Når er huset bygget? Er grunnen isolert i det hele tatt?
Er virkelig platonmatte og cellegummi nok beskyttelse når det er såpass tynt?
Du mener at isodrän ikke er noen videre isolering? Forklar gjerne
Kanskje uttrykte meg feil. Mener at vi skal isolere/ sette fuktsperre fra utsiden av kjellervegg.GoC skrev:
Det er helt feil uttrykk å drenere, ikke det det handler om i det hele tatt.
Det handler om å enten fuktsperre veggen på utsiden gjennom et tett lag av asfalt, som man gjorde før. Eller å legge på en platonmatte. Samme funksjon, dvs fukten forhindres fra å komme inn gjennom betongen.
Alternativet er å isolere veggen på utsiden og dermed forvise fukten til isolasjonsmaterialet. Det er den sikreste metoden hvis du vil innrede kjelleren og ha den oppvarmet. Men det har egentlig ikke noe med dreneringen å gjøre. Jeg vil påstå at mange bytter ut vel fungerende dreneringsledninger når det eneste problemet er en asfaltstryking av kjellerveggen som har blitt utslitt.
Så ikke drenere om, men forbedre veggens fuktsikring eller tilpasse den for ny bruk av kjelleren er ifølge meg det korrekte.
Men at kun sette en platonmatte eller en strykning av asfalt er vel ikke så bra for kjeller som boareal?
Eksakt, skal du bo der så er utvendig isolasjon den beste løsningen.C camberg skrev:
Skal du ha det som kjeller duger det godt med asfalt eller Platon
Nei, isodrän/pordrän er bra som isolering, omtrent samme lambdaverdier som cellplast. Det er ulike systemer: platon + cellplast er tett, isodrän eller pordrän bygger på en diffusjonsåpen teknikk sånn at fuktigheten kan komme ut av huset. Hvilket man skal velge er det ingen konsensus omkring.C camberg skrev:
Jeg forstår ikke hva du mener med at cellplast ikke skulle holde? Du kjøper jo så mye cellplast som du ønsker ha isolering, kanskje 100-200 mm noe. Så setter du platonmatten utenfor.
Årsaken til at jeg trodde du ville drener var fordi du skrev det, og isoleringen gjøres ofte i forbindelse med det da man uansett graver opp. Har du problemer med fukt i kjelleren kan dreneringen, eller fuktsperren, være dårlig. Det ser du typisk om pussen slipper osv.
Du skriver at huset er bygget -69 og ikke isolert fra før. Mener du at grunnen, dvs. bakken under betonggulvet, ikke er isolert? Jeg har ingen oversikt over når man begynte å isolere grunner, men i dag legger man isolering under gulvet når man bygger nytt. Det er anbefalt om du skal ha gulvvarme i kjelleren for å unngå at du står og varmer opp jorden. Det er dog et stort prosjekt å bryte opp alt gulv og isolere
Hvorfor det?H henryry skrev:
Jorden/grus rundt huset har ikke spesielt dårlig isoleringsevne.
Jeg hadde i så fall komplettert med en horisontal rad markisolering rundt huset.
Det har blitt en form for hysteri rundt isolering og bytte av dreneringsledninger.
For å isolere mot den våte jorden. Cellplast er billig i sammenhengen.GoC skrev:
Så du har fylt opp med våt jord rundt kjelleren som du vanner på rundt kjelleren? Koster vel ca 10.000kr hvis du skal legge på 5cm XPS isolering rundt en kjeller. Visst en marginal kostnad når man allerede har gravd opp, men gir det noen effekt som lønner seg?H henryry skrev:
Hvis du mener alvor med spørsmålet, kan jeg bare si at jeg har fylt tilbake med den jorden som var der før. Den tørket jeg ikke før, og det hender at det regner her. Da blir jorden våt.GoC skrev:
Jeg sier bare at jeg synes det er verdt å isolere når man likevel holder på.GoC skrev:
Hvor mye som går med avhenger av hvordan huset ser ut, kostet ikke så mye for meg. Vanlig s100, går ikke det? Trengs virkelig xps?
Vanlig celleplast blir med tiden helt vannbemengt da cellene i plasten ikke er "vanntette" og isoleringsevnen forsvinner. Legg celleplast i vann så synker det med tiden. Så riktig markisolering er hva man skal bruke om du har våte masser. Du kan like gjerne fylle med makadam som isolerer fint da det er plass for mye luft mellom steinene. Fyller du med makadam så fungerer det så klart ganske bra med vanlig celleplast og du får litt bedre isoleringsevne. "Vanlig" celleplast bruker du i tørre miljøer. Så derfor min kommentar om det er økonomisk forsvarbart.H henryry skrev:Om du mener alvor med spørsmålet så kan jeg bare si at jeg fylte tilbake med den jorda som var der før. Den tørket jeg ikke før, og det hender at det regner her. Da blir jorda våt.trenger ikke vanne for det.
Jeg sier bare at jeg synes det er verdt å isolere når man allerede holder på.
Hvor mye som går med avhenger av hvordan huset ser ut, kostet ikke så mye for meg. Vanlig s100, går ikke det? Trengs virkelig xps?
Høres fornuftig ut. Men er ikke tanken med platonmatte at det ikke skal komme inn noe vann i platene? Da er det vel et "tørt rom"?GoC skrev:
Vanlig cellplast blir med tiden helt vannbemengt da cellene i plasten ikke er ”vanntette” og isoleringsevnen forsvinner. Legg cellplast i vann så synker det med tiden. Så riktig markisolering er hva man skal bruke om du har våte masser. Du kan like gjerne fylle med makadam som isolerer fint da det er plass for mye luft mellom steinene. Fyller du med makadam så fungerer det så klart ganske bra med vanlig cellplast og du får litt bedre isoleringsevne. ”Vanlig” cellplast bruker du i tørre miljøer. Så derav min kommentar om det er økonomisk forsvarlig.