Jeg er ny her og tenkte sjekke om jeg kunne få litt tilbakemelding.
Jeg har et sommerhus som står i en skråningstomt. På min vedlagte skisse har jeg markert hvor jeg får en ansamling av vann ved en vegg (stiplet linje). Hele huset står på fjell og dette er eneste veggen som det i det hele tatt er mulig å drenere. Resten av sidene består av 5 cm jord, deretter direkte fjell. Nedenfor fjellsiden har jeg en platå med plen, så kommer huset bygd i en skråning og nedenfor en platå med plen igjen. Ved den stiplede linjen er det eneste stedet hvor muren på huset går ned i jorden ca 1-1,5 m, men kjelleren ligger over marknivå (ikke innredet fjell som gulv). Min plan er å forsøke å fange vannet på den øvre gressplatåen og langs med fjellet, og lede det ned til eksisterende dreneringsbrønn og på den måten redusere vannmengden ved den siden av huset. Grunnen til at jeg ikke kan legge ned dreneringsrør ved den utsatte grunnmuren er at skråningen blir feil mot eksisterende dreneringsbrønn. Linjer fra huset er fra takavvanning som uten problemer skal trekkes mot eksisterende brønn. De andre linjene er dreneringen. Så et spørsmål. Siden jeg ikke har noe under mark (dvs ingen nedgravd kjeller), spiller det da noen rolle om det er knusktørt eller ikke lengst ned på grunnmuren av huset på dette stedet? Oppfatter det ikke som veggen i kjelleren er spesielt fuktig inni. Fra grunnens laveste punkt nede i jorden til sylen er sikkert 3 m.
Så hva tror dere eksperter om denne løsningen? Eller er alt kanskje helt unødvendig?
Det er ikke bra for kjellermuren om den er konstant fuktig da du risikerer frostsprenging. At det er vått tre meter ned spiller ingen rolle.
Du gjør rett i å forsøke å lede vekk så mye av vannet før det kommer frem til huset. Kan du ikke bare heve bakken ved huset så den heller vekk fra huset?
Hei, takk for ditt svar.
Heve bakkens nivå går dessverre ikke der.
Siste skissen er typ en sprengskisse, hvordan fjellet ser ut under jorden. Utenfor muren er bakken like høy som kjellerdøren.
Men som du sier er planen å fange opp så mye vann som mulig før det når dit.
Gravd opp ned til fjellet ved den veggen nå. Kanskje 120cm ned var det, og det er en basseng med vann akkurat nå. Sykt. Dreneringsfolkene så imidlertid i dag igjen at i prinsippet alt kom fra øvre platå ved ett sted. Fjellet fortsetter jo ned hele veien under bakken forbi huset i prinsippet, så jeg håper min plan er tilstrekkelig.
Noen andre som har litt input?
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.