Jeg hadde tenkt å sage av svillen i huset mitt (skal ned en trapp der). Jeg har fundert og sett på tegninger, men kan ikke komme på at det skulle være noe problem med det. Det finnes selvfølgelig ingen last direkte ovenfor (siden det blir et hull der).
Det er vel ikke sannsynlig at svillen på noen måte burde være utsatt for drag- eller trykkraft?
Det er vel ikke sannsynlig at svillen på noen måte burde være utsatt for drag- eller trykkraft?
Mener du virkelig svillen? Ikke bjelkelaget eller noe sånt?
Men svill har normalt ikke noen drag- eller trykkrefter på seg i lengderetningen. Under en stående regel blir det trykkraft, har svillen ikke støtte under dette punktet blir det bøyekraft. (Nedbøyningen gir vel egentlig opphav til dragkrefter i svillen da, men det tror jeg ikke man tar hensyn til i konstruksjonen? Noen som tror noe annet?) Svillen blir også utsatt for litt krefter når f.eks. vinden blåser, og plate materiale skrudd på veggene som stabiliserer huset sitter jo på svillen. Men det er jo ikke noe problem om det bare er en mindre bit av svillen som fjernes.
Men svill har normalt ikke noen drag- eller trykkrefter på seg i lengderetningen. Under en stående regel blir det trykkraft, har svillen ikke støtte under dette punktet blir det bøyekraft. (Nedbøyningen gir vel egentlig opphav til dragkrefter i svillen da, men det tror jeg ikke man tar hensyn til i konstruksjonen? Noen som tror noe annet?) Svillen blir også utsatt for litt krefter når f.eks. vinden blåser, og plate materiale skrudd på veggene som stabiliserer huset sitter jo på svillen. Men det er jo ikke noe problem om det bare er en mindre bit av svillen som fjernes.
Jeg mener syllen ja, altså reglene "lengst ut" som bjelkelaget sitter i og veggreglene står på.Mikael_L skrev:
Det finnes ingen stående regler ovenfor, det står regler ved siden av (så klart) men den biten av syllen har veldig god støtte fra grunnlaget.Mikael_L skrev:Men syll har normalt ikke noen drag eller trykkkrefter på seg i lengderetningen.
Under en stående regel blir det trykkraft, har syllen ikke støtte under dette punktet blir det bøyekraft. (Nedbøyningen gir vel egentlig opphav til dragkrefter i syllen da, men det tror jeg ikke man betrakter i konstruksjonen? Noen som tror annerledes?)
Det er en 80cm strekning på en syll som er 10,5m lang. Det er faktisk ganske nøyaktig i midten.Mikael_L skrev:
Men det er bra, det høres ut som jeg har tenkt det. Det var bare når jeg sto med tigersagen etter å ha fjernet lecablokkene under syllen så den jo så solid ut og jeg tenkte "er det virkelig ingen kraft i lengderetning"
Sist redigert:
Ja om jeg nå ikke misforstår noe så er det bare å kutte på.
Men det er jo uvanlig å måtte kutte syll for en trapp sin skyld.
Derimot kutter man (ofte) syllen når man setter inn en dør, eller altandør.
Du kan jo også sjekke om det er lurt å feste syllen mot grunnen på begge sider av kuttstedet.
Men det er jo uvanlig å måtte kutte syll for en trapp sin skyld.
Derimot kutter man (ofte) syllen når man setter inn en dør, eller altandør.
Du kan jo også sjekke om det er lurt å feste syllen mot grunnen på begge sider av kuttstedet.
Hvis det hadde vært et tømmerhus så er svillen til for å holde huset sammen i nedre kant. Så på et tømmerhus så er det trekkraften som er det viktigste og ikke trykkbelastningen. Så når en svill skjøtes så må dette gjøres med lynskjøt. Som gjør at det er utrolig dumt å kappe svillen på tømmerhus. Antar at det er annerledes på et moderne hus.
Ja, jeg innser det. Men det er litt spesielt tilfelle og ganske vanskelig å forklare. Se bildet der jeg markerer med rødt hvor jeg skal dele. Huset er litt som to deler (selv om alt er bygget på én gang). Rent teknisk så er syllen jeg skal kappe ikke ytterst, men i midten av huset. De forskjellige halvdelene er på ulik høyde (skiller 3 trinn, 49 cm mellom dem). De ulike delene har også gulvbjelkelag og takstoler i forskjellige retninger. Så der jeg skal dele er det egentlig to syller, en for den ene delen og en for den andre.Mikael_L skrev:
Vet ikke om det ble klarere av det
Ja, jeg tenkte på det når jeg skrev innlegget faktisk. Ikke så vanskelig å bolte fast ordentlig i leca-veggen som alt står på faktisk. Er jo bra av flere grunner egentlig.Mikael_L skrev:

Sist redigert:
Klikk her for å svare